Annons

Bilder till Fotosidan Magasin

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
Fotosidan Magasin önskar bedöma bilder "Natt" och "Porträtt". Jag har en bild av en främmande person, jag fick tillstånd att fotografera henne på en fotoutställning, dock har jag inte hennes namn och vet inte om hon vill bli publicerad i Fotosidan Magasin. Till Fotosidan Magasin överlämnar jag ju själv mina rättigheter till bilden, men hur är det med hennes rättigheter rent juridisk?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om hon vill bli publicerad eller inte saknar juridisk relevans, så länge som det inte är marknadsföring i lagens mening. FS Magasin är ju en grundlagsskyddad periodisk tidsskrift med ansvarig utgivare. Det är dessutom den ansvariga utgivaren som då har ansvar för vad som publiceras i tidningen. Nu tillämpar FS Magasin inte riktigt den sortens journalistik, men principiellt så skulle du kunna skicka in bilden under källskydd, dvs ingen annan än tidningen vet vem som tagit bilden (om ens det). Och att avslöja vem som tagit den skulle då vara brottsligt för de på tidningen som känner till det, om inte annat följer av grundlagen.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Om hon vill bli publicerad eller inte saknar juridisk relevans, så länge som det inte är marknadsföring i lagens mening. FS Magasin är ju en grundlagsskyddad periodisk tidsskrift med ansvarig utgivare. Det är dessutom den ansvariga utgivaren som då har ansvar för vad som publiceras i tidningen. Nu tillämpar FS Magasin inte riktigt den sortens journalistik, men principiellt så skulle du kunna skicka in bilden under källskydd, dvs ingen annan än tidningen vet vem som tagit bilden (om ens det). Och att avslöja vem som tagit den skulle då vara brottsligt för de på tidningen som känner till det, om inte annat följer av grundlagen.
++++
Martin, tack för Ditt svar! Jag förstår, men Du nämner "marknadsföring" som undantag, och det är ju just det att FS Magasin vill använda bilden till marknadsförening, vilket gör mig osäker. Man får ju till exempel fotografera personer på allmän plats, men behöver tillstånd av modellen för reklamsyften.
 
ANNONS