Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bildfokus, tänkte på en grej

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
det här med bildväljaregrejen -

vore det bra, tror ni, att den som väljer bilder fick skriva något övergripande om sina val?

tänker att eftersom det är så fritt, så kanske man vill skriva "jag har valt bland de bilder som är inlagda den senaste månaden" eller " jag har valt bland svartavita fotgrafier" osv osv

detta kan vara valfritt, är det favoriter sådär rent allmänt bland alla bilder så kanske man inte känner att man "måste" skriva nåt. och tanken är inte värsta romanen.

jag vet inte, jag tänkte iaf på detta, vet ej om det är nödvändigt eller bra. det blir ju inte bra om det blir en massa text kan jag tycka, då förstör man hela grejen. täkte mest att om jag tex väljer att begränsa mig på något vis så hade jag nog velat tala om det.

vad tror ni?

Tycker det låter som en utmärkt möjlighet.
Jag skulle mycket gärna läsa om tankarna kring bildvalen.

Jag tror att en formulerad motivering kan ge något extra, för betraktaren, men även att det spelar roll för bildväljaren, att det kanske blir mer genomtänkta val i någon mening, och därmed mer intressant att se kollektionen som just en kollektion, och inte bara en samling fristående bilder.

Även motivationer per bild skulle vara intressant.

müsli skrev:
Tycker det låter som en utmärkt möjlighet.
Jag skulle mycket gärna läsa om tankarna kring bildvalen.

Jag tror att en formulerad motivering kan ge något extra, för betraktaren, men även att det spelar roll för bildväljaren, att det kanske blir mer genomtänkta val i någon mening, och därmed mer intressant att se kollektionen som just en kollektion, och inte bara en samling fristående bilder.

Även motivationer per bild skulle vara intressant.

min tanke var inte att man skulle skriva en motivering. jag menade att man skriver "jag har valt bland alla bilder" eller " jag valde bland de senast inlagda"

det var mest nåt jag tänkte om jag hade valt bland de senast inlagda tex, så hade jag velat tala om det.

samtidigt så börjar jag undra om det är nödvändigt. för betraktaren så kan det ju nog kvitta.

plus att det inte är värt det om det blir värsta romanerna.

Det är ju helt upp till bildväljaren hur mycket man vill lägga i en eventuell text. Och det är ju upp till betraktaren om man vill läsa texten överhuvudtaget.

Men att möjligheten finns tycker jag är bra, dvs att bildväljaren kan skriva något som ackompanjerar bildlistan.

Att sätta upp begränsningar i hur mycket man måste skriva eller hur mycket man FÅR skriva känns onödigt.

David: ja, håller med, det borde ju funka bra. Om man är intresserad av bildväljarens motivering eller kommentarer runt bildvalen, så lär man ju ändå gå in på dennes profil.

ANNONS
Götaplatsens Foto