Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig digitalkamera för Tågresa i Europa

Produkter
(logga in för att koppla)

SomEnVD

Ny medlem
Hej!

Det är nämligen så att jag ska på tågluff 22 dagar runt i Europa om någon månad, jag har en systemkamera men den är alldeles för värdefull att ta med.

Så vad borde jag inskaffa för kamera? Jag har hört historier om att folk är duktiga ficktjuvar på dessa resor, men bilderna är endå det viktigaste att ha kvar. Utan dem är det ingen poäng att göra en resa. Jag vill ju inte att kameran slutar fungera om den skulle få lite regn över sig.

Tänkte på något vattentätt, samt - hur många kort kan man tänkas ta under en sån här resa? Hur många minneskort ska man ha med? Någon som har erfarenhet? Jag tänkte att det möjligtvis vore bäst om jag kunde gå in på ett internet café och få synka upp bilderna på nätet, så att jag inte förlorar dom.

Vill helst ha filmfunktion också.

Är max 3000 en prisklass som är okej?

Tack så mycket för svar!

Har tågluffat 2 gånger, ena med systemkamera. Blev aldrig bestulen och jag upplevde aldrig risken som särskilt stor, trots att den låg i billiga hotellrum många nätter men det var på den gamla analoga tiden.
Vattentät - nja, jag skulle inte prioritera det. Du har ju en ryggsäck?
Lägg den överst i ryggsäcken med stora handduken över. Den blir inte blöt om du inte trillar av en färja med den på ryggen. (vilket iofs hände på en färja jag åkte :))

nej! köp inte vattentät (om du inte ska ta undervattensbilder)...

köp en olympus xz-1 och inget annat, liten, allround och levererar stort.... om du är den slarviga typen köper du två 8 gb kort, om ej kan du köpa ett 16 gb kort... det räcker!

och framför allt! var rädd om den, ha en bra lite väska och även en vanlig plastpåse som kan skydda för regn och sand och framför allt, lär dig känna tjuven på hans gång!..... ett extra batteri kan också vara guld värt!

Jag vet inte vad du har för systemkamera, och om du vill fotografera i raw. Det finns en poäng i att ha samma fabrikat på kamerorna.

Köper du en ny kamera med kapacitet att ta rawfiler bör du fundera på om ditt nuvarande bildprogram klarar av att konvertera raw från en nyare kamera. Om inte blir det till att investera i något nytt, PSE eller LR t.ex. Det följer ju med någon programvara som klarar av det med alla kameror som kan ta raw-filer, men de är inte alltid så roliga att jobba med. En liten omväg kan vara att använda Adobe DNG converter som konverterar olika kameraspecifika raw-filer till det mera universella dng-formatet och använda tex en äldre Photoshopversion med ACR för finliret.

Olympus XZ1 som rekommenderas ovan är ett bra val såvitt jag förstår, passar lagom in i din budget. Jag har sneglat på den en tid, det enda som fått mej att tveka är att den saknar vikbar skärm vilket är en finess som jag har på min gamla Olympus 7070W och som jag uppskattar väldigt mycket.

XZ-1 tips

XZ-1 är billig just nu, Samsung EX1/TL500 är en annan billig lyx-kompakt.

16GB minneskorten är billiga, under 200 spänn. Ska du filma, så går det åt GB med XZ-1, ty den komprimerar inte video med nyare H-264 utan med gamla MJPEG.

Beträffande batterier, räkna med att behöva max 2 per dag som mest. Åtminstone ett extra behöver du, som du kan ladda via medföljande USB-sladd. Samma transformator som till en iPhone kan användas. Du hittar lätt billiga ersättningsbatterier till LI-50B, som kameran tar.

Fota råformat + JPEG (1280x960), så kan du efteråt lätt fixa till de bilder som du missar i exponeringen, hemma vid datorn.

Det finns visserligen s.k. "travel zoom cameras", som har stort zoomomfång, men på bekostnad av sensorns storlek. Eftersom du redan har en systemkamera, så bör de avancerade exponeringsmöjligheterna med XZ-1 tilltala mer än med just en rese-zoom.

Se till att ta med en lins-putsduk, för att hålla objektivet rent från fingeravtryck, som lätt fås på den ytliga frontlinsen.

bon voyage

ANNONS
Götaplatsens Foto