Annons

Bländarens storleks-förhållande

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Jag skulle vilja få kommentarer på en fråga ur det beskrivande perspektivet, huruvida man ska kalla en viss bländare i förhållande till en annan.

Att utgå ifrån att se bländaren som något tilltäppande istället för det den ska släppa igenom.

Detta är också något jag har mycket svårt att riktigt komma ihåg när det ska diskuteras/ventileras.

Varför inte se det ur det här perspektivet:

Bländaren ska ju täppa igen ljusinsläppet för filmen/sensorn i den grad man önskar ökat skärpedjup/minskad överexponering.
Något, som jag anser, som då inneäbr en motsägelsefullhet då i att man hänvisar till det minskade ljusinsläppet istället för den grad av bländar-lamellerna som då skjuts in/fram.
"Liten" bländare = stor mängd bländar-lameller/litet ljusinsläpp.
Att då istället se/tänka sig den lilla öppningen som att bländaren är stor, d.v.s. mycket framskjuten över ljus-insläppet?

Att detta spörsmål nu dykit upp hos mig just nu kommer sig nog utav nyfikenhet om frågeställningen jag lägger fram samt att jag retar mig på min egna förvirrning i området.

BTW: Bländaren här nedan är ritad av undertecknad för sisådär 10 år sedan

Bilagor

• bländare.jpg
    bländare.jpg
    20.3 KB · Visningar: 206
Det är inte bländaren som är stor eller liten. det är bländar-ÖPPNINGEN. Och det är öppningen = hållet som är det intressanta.

Hur mycket av objktivet totala ljusgenomsläppande kapacitet som är DOLD av lamellerna är inte intressant.

Så tänker jag.

Bländaren är ju delar av någonting.. av vadå? Jo brännvidden...

Ta ett 200mm och bländare 4, detta ger att bländarens öppning är 1/4 av brännvidden, alltså 50mm stor.

Ta samma 200mm, men blända ned till bländare 11, detta ger således 1/11 av brännvidden, eller ~18mm stor.. Mindre alltså än bländare 4.

Hur minns man detta? Jo... 1/11 tårta är ju mindre än 1/4 tårta..det lärde man ju sig redan i grundskolan ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto