Det är inget problem för mig eftersom jag aldrig kör på one shot, alltid servo AF. Du kan välja vilken persons ögons som ska vara skarpa och du kan dessutom välja att du vill ha fokus på något annat.
Jag har avtryckaren half press satt till människor/djur med ögonfokus, AF-On satt till single point och * satt till zone. Vill jag ha fokus på ögonen på en viss person så trycker jag in AF-On och får single point som jag sätter på den personen. Det behöver inte vara i ansiktet ens. Jag håller half press samtidigt. När jag släpper AF-On så går fokus till ögonen på den personen. Om jag vill ha single point så håller jag kvar AF-On.
Ibland blir R5 förvirrad och vill bara fokusera på fel sak, då är det bara att trycka in AF-On och få en single point som jag sätter där jag vill ha den.
Orsaken till att jag körde single point på 5D4 var ju att det inte fanns AF punkter där jag vile ha fokus så då satte jag en AF punkt och sedan komponerade jag om. Nu finns ju AF punkter överallt och R5 följer ju fokus. Så för mig har behovet av one shot försvunnit. Men med 5D4 var det det vanligaste sättet att fokusera.
Jag kan lägga till att jag hade tänkt ha kvar min 5D4 som backup när jag köpte min R5 men efter någon vecka märkte jag att hanteringen av R5 är så radikalt annorlunda så jag sålde den.