Annons

Blixt och AV-inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Horn

Aktiv medlem
Jag har upplevt att mina blixtbilder inte blir särskilt bra, trots att jag har orginalblixt (420EX) till min Canon20D.
Om jag bara använder "P" på kameran blir bilderna oftast för mörka och använder jag "Av" måste jag ha stativ för att det ska bli skapligt.
Vilken inställlning ska man ha för bästa resultat vid inomhusfotografering. Hur ska blixten ställas in?
Urusla bruksanvisningar talar inte om detta.

Fel forum

Jo jag märkte att frågan hamnat fel. Nån som vet hur man flyttar den till Canon-forumet?

Tråden flyttad.

Ska vi se om jag kan svara på frågan oxå ;)

I P-läget så känner kameran av att blixt är monterad och väljer 1/60-1/125 beroende på kameramodell, samt reglerar blixten så att "rätt" mängd ljus kommer in.

I AV-läget så är det kamerans ljusmätare som bestämmer, kameran känner inte av att blixten är monterad, utan kameran exponerar enligt det befinyliga ljuset. Blixten fyller i och fryser rörelsen.

Jag kör själv alltid i M-läget och bestämmer både slutartid och bländare själv. Sedan låter jag blixten exponera bilden rätt. Nu går det ju inte att välja 1/4000 och f/22 och tro att blixten skall orka med detta. Men kör man på normala slutartider så hänger blixten med bra. Upplever du att blixten inte orkar kan du kompensera blixtljuset så att det blir skarpare. antingen på kameran (modellberoende) eller på blixten.

Manualer talar oftast om hur det fungerar, men för att lära sig hur man tar bilder brukar böcker i fotografering vara en bättre källa till visdom.

stativ är ett måste??

I övriga inställningar förutom "P" måste man väl ha stativ för att det ska bli skarpt eftersom kameran exponerar under längre tid?? Detta är i alla fall min erfarenhet.
Finns det inget optimalt läge utan stativ men med resultat med naturliga färger på omgivningen och ett skarpt rätt utlyst motiv?

Re: stativ är ett måste??

Lars Horn skrev:
I övriga inställningar förutom "P" måste man väl ha stativ för att det ska bli skarpt eftersom kameran exponerar under längre tid?? Detta är i alla fall min erfarenhet.
Finns det inget optimalt läge utan stativ men med resultat med naturliga färger på omgivningen och ett skarpt rätt utlyst motiv?

Är det dåligt ljus (som det verkar vara eftersom du behöver stativ) så är ett alternativ som jag använder mig av att köra kameran på M, bländare 2.8 och så lång tid som jag klarar av handhållet. Då får kameran in så mycket ljus som möjligt från omgivningen och blixten exponerar motiver rätt. Räcker det fortfarande inte så kan man höja till ISO 200 eller 400.

När det gäller gå omkring bilder på folk inne eller liknande kör jag på M.
1/125 och f/5,6 ofta, du kan välja bländare efter behag och önskat skärpedjup.
ISO 200 brukar vara bra då blixten räcker lite längre då.
Studsa och kör gärna med Omnibounce eller liknande.

Re: stativ är ett måste??

Lars Horn skrev:

Det är antingen blixtljus eller naturligt ljus man har att välja på. Det är du som avgör vilket av dom som har prioritet. Har du inget bättre för dig ikväll kan du läsa igenom denna "avhandling" i Canons ETTL system.

Mvh Mange

Jag fotograferar mycket utomhus med blixt under mörka tider. Kör då alltid M läge och en 1/20-1/40 och f2,8 iso 800-1600.

Jag är mycket tacksam för alla tips (och vill gärna ha fler) - jag ska testa allt och skaffa mig en egen metod som jag kan meddela här sedan.

ANNONS
Götaplatsens Foto