Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixten luktade bränt

Produkter
(logga in för att koppla)

J.N

Avslutat medlemskap
Tjena, ursäkta en dum nybörjarfråga...

Experimenterade lite med min SB-600 trådlöst för första gången, tror jag körde den en gnutta för hårt, det luktade nämligen bränt. Betyder detta att blixten är "fucked"? Blixten verkar funka som vanligt, men jag ville mest höra om det tyder på något allvarligt, och ifall den eventuellt kommer att dö ut som en glödlampa snart?

Senast ändrad:
Hej.

Har för mig att det brukar stå i instruktionsboken (manualen) hur mycket man bör "fresta"/köra sin blixt utan att vila den, har själv ingen SB-600 så vet tyvärr inte hur mkt.

Men när man kör på "modelljus"/Skärpedjupskontroll så ger en del blixtar i ett långt ljussken detta bör inte överdrivas då blixtar kan bli för varma och gå sönder för tidigt ev göra så att plasten framför blixtenröret gulnar en aning, detta kan ske vid överdriven användning oxå.

Funkar din blixt som vanligt kan du nog vara lugn, för att den blir lite varm är normalt vid vanlig användning.

Hadé

ANNONS
Götaplatsens Foto