Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

andm31

Aktiv medlem
Hejsan!

Nu börjar jag bli något tossig och förvirrad kring blixtfotografi.

Jag använder min nikon speedlight 25 och min D1:a och dessa fungerar inte med ttl.

Inte så märkvärdigt men jag har svårt att förstå hur mina inställningar påverkar slutresultatet.

Om jag kör blixten i A läget, då kan jag ändra bländaren på blixten. Så jag ställer in en slutartid och en bländare på kameran och sen börjar det bli förvirrat.

Om jag vill att blixten ska pumpa ut mindre ljus än den behöver (tex. för att bara använda blixten för upplättning) ska jag ändra bländarvärdet på blixten, eller bländarvärdet på kameran.

Jag har försökt att experimentera lite och då blir det som så att om jag har F5,6 på blixten och F11 på kameran så verkar effekten bli mindre. Fast samtidigt så vill jag ju kanske inte alltid ändra värdet på kameran då det förändrar exponeringen, jag vill bara få blixten att pumpa ut mindre ljus.

Av någon anledning så kan jag inte få blixten att ändra något annat än bländarvärdet (annars hade jag gärna ändrat ISO inställningen).

M läget verkar nästan funka bättre, eller för mig mer förutsägbart, men där måste jag ange distansen till objektet själv, vilket ger bra resultat. Hur är det med logiken då? Om jag har en person på två meters avstånd och jag ställer in blixten för att exponera rätt då, hur ska jag ändra distansen (på blixten) för att få mindre ljus från blixten? Ska jag ange att avståndet är mindre än det faktiskt är?

Hur skulle ni göra om ni vill använda blixten för upplättning, men bara kan köra i A eller M läget?

Man uppskattar verkligen enkelheten i ttl när man inte kan använda den *ler*

tack på förhand!

mvh Anders

Vet inte riktigt hur dina blixtar fungerar men jag har gjort följande när jag kör mot kamera utan TTL.
Vill jag ha mindre effekt från blixten har jag ökat ISO värdet på blixten som då kräver mindre energi när den lyser ut.

Om jag inte minns fel så växlar du mellan bländarvärde och iso värde med SEL knappen I läge M så styr du uteffekten med M knappen från full ner till 1/16 dels effekt

Tackar Owe och Hasse!

Problemet är att jag inte kan ändra ISO inställningen i A läget, jag har inte en aning om varför, det ska gå enligt instruktionsboken, men det enda som funkar att ändra är bländarvärdet (det konstiga här är att jag har för mig att jag har kunnat ändra ISO värdet tidigare, fast jag kan bara inte komma på hur jag gjorde då, om det var i A läget eller M läget).

Jag har lekt lite mer i M läget och tror jag börjar hänga med på hur det funkar, jag ändrar effekten med m knappen och finjusterar med bländaren på kameran, kanske inte idealiskt men det verkar funka rätt bra och med lite övning så kanske det funkar bättre.

mvh Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto