Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bowens, Interfit eller Elinchrome?

Produkter
(logga in för att koppla)

magdan

Aktiv medlem
Bowens, Interfit eller Elinchrome?

Blixtpaket med två apparater om 400-500Ws är på gång att införskaffasm med två paraplyer eller ett paraply och softbox samt stativ. Alla märken har väldigt lika paket och priserna verkar inte skilja så mycket.

Så vilka är då för och nackdelar med dom olika. Vad har DU valt och varför?

Primärt tänker jag använda dom för produktfotografering, sekundärt för enstaka porträtt.

Förstår inte riktigt hur du kan säga att alla tre märkena kostar ungefär samma.. Bowens/Elinchrome är väl snäppet dyrare än Interfit, som är att betrakta som budgetgrjjor (om än fina, jag är helnöjd med mina).

Dock har jag "bara" 2x300Ws.

Köpte ett paket från England, då de var mycket billigare där, än från Photax, som säljer Interfit i Sverige.

Ett paket med 2x300Ws, stativ, paraply och 60x60cm softbox/bouncer samt väskor och frakt går på 434£ sist jag kollade (ca: 5700:)

Liknande kit hos Photax ligger på ca: 9000:-

Jag det var ju ett bra pris, från vem i UK köpte du? Kan man få service på dom i sverige fast att dom är importerade själv?

Är det nån liten detalj du är missnöjd eller speciellt nöjd med jämfört med annat märke?

magdan skrev:
Finns här verkligen ingen använder dessa märken, kör alla med Profoto?
Jo, jag har ett av märkena men det hjälper föga i en jämförelsesituation. Tror att väldigt många som har erfarenhet av studioblixtar bara har erfarenhet av ett märke, åtminstone när det gäller folk på hobbtynivå. Därav den usla svarsfrekvensen.

De aggregat jag har är mycket trevliga men tyvärr gamla och jag kan bara ställa effekten över tre steg (mot nuvarande modellers sex steg). Anledningen till att jag har de jag har är att kompisen hittade en som sålde ett begagnat kit på nätet och då slog vi till. Att sakerna funkade och var i bra skick spelade större roll än märket.

jag har bara jobbat med Elincrome, men dom funkar jätte bra och jag var helnöjd med dom i den studion som dom fanns i. hmm har en Hama sunk blixt oxå, och det helt olika klass på dom...att rekommendera är väl att du har i alla fall 1 softbox.

Jag har arbetet med Profoto, Elinchrome och Bowens.

Jag har valt Elinchrome - bäst pris/prestanda, stort utbud av tillbehör och bra kvalité.

Jag har jobbat med en massa olika fabrikat. Det skiljer inte speciellt mycket mellan de du nämner men vad som kan vara intressant vid vissa typer av fotograferingar är styrkan på inställningsljuset. Finns allt från 50 till över 700 watt.

/MIkael

magdan skrev:
Jag det var ju ett bra pris, från vem i UK köpte du? Kan man få service på dom i sverige fast att dom är importerade själv?

Är det nån liten detalj du är missnöjd eller speciellt nöjd med jämfört med annat märke?

www.speedgraphic.co.uk

Man kan ju köpa reservdelar av photax, eftersom de säljer grejjorna i Sverige.

Man kan ställa effekten på Interfit i 4 steg, lite snålare, och det kan vara svårt att få till stora bländaröppningar vid porträtt. De har dessutom inbyggd slavtändare, vilket är bra om man vill jobba trådlöst. Funderar på att skaffa mig en 150Ws till softboxen, så att man ska kunna ställa den riktigt nära.

Allt beror ju på hur ofta man använder grejjorna. Sysslar man nästan uteslutande med studiofoto, så tycker jag man ska satsa på de lite dyrare märkena. Men för de som kanske bara använder lite mer sällan så tycker jag Interfits system funkar bra.

Det blev ett Elinchrom Style Classic 500/500 paket för min del. Det verkade ha bäst specar för pengarna trots att det är gammal analog teknik utan displayer och grejer.

ANNONS
Götaplatsens Foto