Annons

Brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

studioff

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en glad amatör och ganska ny på sidan. Jag har en fundering kring brännvidder och testar att skicka in frågan här.

Jag använder en Nikon D5300 och har snöat in lite på natur/fågel/djur-foto. Där är ju problemet ofta att komma så nära som möjligt.

Innan jag skaffade min D5300 så har jag ett tag haft min Olympus Stylus 1 som har en zoom på 10,7x och det står även i specarna 28-300mm (motsvarande 35mm). Jag tror mig ha fått fram att det är motsvarande en fullstor sensor och inte APS-C och att såna specar på kompakt-kameror alltid jämför med fullformat(?)

Jag läste lite på objektivguiden-sidan och där står det att en D5300 har crop-factor på 1,5 och om jag förstår det rätt så får man en "förlängning" på en APS-C jämfört med fullstor sensor? Tex tar jag ett 300mm objektiv som sitter på en fullformat-kamera och sätter det på en APS-C kamera så kommer jag att uppleva 450mm (jämfört med fullformat).

Om jag då ska börja jämföra APS-C med tex min Olympus Stylus 1 (där brännvidden jämförs med fullformat(?)) så blir det lika där? Jag borde alltså komma närmare med ett 300mm objektiv på min D5300 än full zoom på Olympusen? Jag borde då få samma bild (ja inte kvalitetsmässigt utan närhetsmässigt) med ett 200mm objektiv på min D5300 som vid full zoom på min Olympus?

Hoppas det inte blev för flummigt förklarat och hoppas någon mer erfaren har lite bra info. Jag tror mig ha "listat ut" det hela men är lite osäker på om jag har rätt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Helt rätt

Japp, ett 200:a på en 5300 ger samma bildvinkel som maxtele på kompaktkameran du nämnde. Du behöver nog minst 300 för att fota djur om det inte är i en djurpark.
 

studioff

Aktiv medlem
Tack!
Ja jag misstänkte att jag var inne på rätt spår.
Ja minst 300mm objektiv får det nog bli.
 
ANNONS