Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bridge CS3 - lagring av filer

Produkter
(logga in för att koppla)

John Rönnbäck

Avslutat medlemskap
Den nya filterfunktionen verkar vara så kraftfull så man frestas att lägga alla bilder i samma bibliotek på hårddisken. På det sättet kan man använda filter, keywords och stacks för att hålla koll på bilderna och välja ut dem man vill arbeta med. Jag har inte hittat något sätt att arbeta med fler bibliotek samtidigt i Bridge.

Men finns det några nackdelar med ett bautabibliotek på hårddisken, eller tänker jag fel när det gäller användningen av Bridge?

Någon som har några erfarenheter?

Det låter som om du skulle ta en rejäl titt på Lightroom istället för den delen. Alla bilder i ett jättebibliotek för Bridge låter ofantligt långsamt. Lightroom använder en databas istället.

Du har nog helt rätt. Det är i och för sig möjligt att lägga alla bilder i ett bibliotek och använda filterfunktionen i Bridge. Uppstarten av Bridge tar då extremt lång tid på min dator. Filtreringen däremot går snabbt, men när man tar bort filtret igen så tar det återigen extremt lång tid. Detta gäller på min dator. Kanske går det att trimma bort, men jag har inte hittat något enkelt sätt. Får nog ta en titt på Lightroom som du säger, men det finns ett rejält stativ och en bra tele överst på prioriteringslisten. (Och så vill min fru ha ett nytt kök, men det kan väl inte bli så dyrt?)

ANNONS
Götaplatsens Foto