Annons

Bug i EOS30 och hur man undviker den

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias l

Aktiv medlem
Igår upptäckte jag att man ställer in Custom Functions så att kameran automatiskt går till manuellt val av autofokuspunkt och sedan vill gå tillbaka till defaultläget så måste man trycka på funktionsknappen för automatiskt val av fokuseringspunkt innan man ställer tillbaka parametern till noll. Gör man inte det så kan man inte komma åt det automatiska valet av fokuseringspunkt i den kreativa zonen.

Innan jag kom på att den "fastnade" i det läge man hade när parametern ställdes om från ett till noll var jag mycket oroad och var nära på att gå tillbaka till butiken.

Jag vet inte om någon är intresserad av detta, men om någon är lika road att testa funktioner som jag är så kanske tipset kan vara av värde.

Nu är jag inte riktigt med här..du menar CF11?

Nu har jag inte EOS 30 men väl en EOS 5:a och jag förstår inte riktigt hur du menar här..Alltså om du stänger av ögonstyrningen så kan du välja om den ska gå till manuellt val eller automatiskt val av fokuseringspunkt?

Det är väl bara att strunta i att stänga av ögonstyrningen och via knappen och ratten välja en fokusseringspunkt manuellt. Vill du ha kameran till att välja fokuspunkt själv så är det ju bara att stänga av ögonstyrningen...

Eller så är det jag som inte riktigt fattar hur du menar, för det verkar vara ett knepigt sätt att använda det på.

"Alltså om du stänger av ögonstyrningen så kan du välja om den ska gå till manuellt val eller automatiskt val av fokuseringspunkt?"

Just det, med CF11 väljer man om automatisk eller manuell autofokuspunkt är default. (0=automatisk, 1=manuell).

Ställer man CF11 till 1 och sedan går tillbaka till 0 borde man inte ha ändrat något, eller hur? Buggen är att den trots det hänger kvar på manuell fokusering som default och det går inte längre att välja automatisk fokus.

För att återställa den måste man ställa tillbaka CF11 till 1, trycka på knappen för automatisk autofokuspunkt och sedan ställa CF11 till 0. En inte helt självklar procedur i mina ögon.

(För min del är resonemanget akademisnkt, jag gillar ögonstyrningen, men samtidigt vill jag prova igenom kamerans funktioner.)

ANNONS
Götaplatsens Foto