Annons

Bygga om ryggsäck till fotoryggsäck.

Produkter
(logga in för att koppla)

Cygni

Aktiv medlem
Jag har en 30 liters ryggsäck som är toppmatad och jag tänkte bygga om den till en fotoryggsäck. Jag har kollat runt efter "fotoinsatser" av olika fabrikat. Är det någon här som gjort ett liknande projekt som kan rekommendera en bra insats som kan fungera.
Jag har 2 OMD E-M1 hus och 4 objektiv (ej pro så de är små).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har gjort det väldigt enkelt. En vanlig dator-/konrorsryggsäck som jag la en ram av ett gammalt liggunderlag i som stagar upp kanten och ger lite stötdkydd. En liten bit av samma liggunderlag separerar kamerorna åt.
Men du verkar behöva lite fler småfack än jag.
 

Bilagor

HaraldN

Aktiv medlem
Fjällräven säljer en kamerainsats till sina Kånken-ryggsäckar, som jag tycker ser ganska vettig ut. ”Kånken Photo Insert” heter den, och finns i två storlekar. Kanske att den lilla skulle räcka till för dig, beroende på hur stora objektiven är.

Med en toppmatad ryggsäck kommer du troligen få dra ur hela insatsen för att komma åt innehållet, men det tror jag kommer att gälla oavsett vilken insats du har.
 

Cygni

Aktiv medlem
Fjällräven säljer en kamerainsats till sina Kånken-ryggsäckar, som jag tycker ser ganska vettig ut. ”Kånken Photo Insert” heter den, och finns i två storlekar. Kanske att den lilla skulle räcka till för dig, beroende på hur stora objektiven är.

Med en toppmatad ryggsäck kommer du troligen få dra ur hela insatsen för att komma åt innehållet, men det tror jag kommer att gälla oavsett vilken insats du har.
Tack. Ska kolla på den.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag köpte en anonym och billig ryggsäck på Biltema som åtminstone halva baksidan viks upp när man öppnar stora facket. Jag valde en modell som är tillräckligt djup för att rymma Nikons stora kamerahus. Inredningen, som är som en lös insats, gjorde jag av liggunderlag som limmades med kontaktlim. Viktigt att materialet går att limma. Det finns liggunderlag av olika material. Vid det första försöket bet inte limmet. Men då hade jag en mall till nästa gång. Det blev ett fack för kamera+objektiv, tre större och två små fack. Ryggsäcken rymmer nu kamerahus med monterat 16-35/4, motsvarande eller mindre. Blixt, 70-200/2,8, telekonverter, motljusskydd till 70-200, ett 50 mm eller något annat. I ytterfacket ryms batterier, sladdar, laddare, minneskort, linspapper, rengörinsvätska, och annat smått.
Den rymmer inte allt, men det mesta man kan behöva. Fullpackad är den inget man normalt orkar bära omkring på utan används mest till transport.
 

KennethF

Aktiv medlem
Scandinavianphoto säljer insatser, som finns i olika storlekar, som är bra. Och man kan ha dom till såväl ryggsäckar som axelremsväskor. Köpte en liten till en mindre fjällräven ryggsäck och det funkar bra.
 

Artis

Aktiv medlem
Kontaktlim, silvertejp och skumplast i liggunderlag avger nog en del ångor som är skadliga för kameror och objektiv. Det läste jag om för några år sedan. Hur aktuellt är det nu det vet inte jag men det rekommenderas inte längre tids förvaring i dessa ryggsäckar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kontaktlim, silvertejp och skumplast i liggunderlag avger nog en del ångor som är skadliga för kameror och objektiv. Det läste jag om för några år sedan. Hur aktuellt är det nu det vet inte jag men det rekommenderas inte längre tids förvaring i dessa ryggsäckar.
Aha. Bra upplysning. Tur att jag inte förvarar mina prylar i väskan då.
 

acke

Avslutat medlemskap
Tips: Kika i det anrika Gör-det-själv-forumet som har funnits ända sedan FS startade för 20 år sedan. Där finns garanterat trådar om hemmabyggda fotoryggsäckar.
 

Artis

Aktiv medlem
Till mitt inlägg #9 kan jag tillägga följande: alla vet hur billiga ryggsäckar och väskor köpta på Coop, Rusta och liknande luktar starka kemikalier som inte går att vädra bort ens på flera veckor. De kemikalier och ångorna från olämplig material använd till inredningen kommer att lägga sig på glaset hos objektiven och troligen förstöra känsliga komponenter även hos kameror.
jag skulle inte använda sådan väska eller ryggsäck till en veckas tripp i fjällen för utrustning kommer ju att förvaras under tiden i dem.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Till mitt inlägg #9 kan jag tillägga följande: alla vet hur billiga ryggsäckar och väskor köpta på Coop, Rusta och liknande luktar starka kemikalier som inte går att vädra bort ens på flera veckor. De kemikalier och ångorna från olämplig material använd till inredningen kommer att lägga sig på glaset hos objektiven och troligen förstöra känsliga komponenter även hos kameror.
jag skulle inte använda sådan väska eller ryggsäck till en veckas tripp i fjällen för utrustning kommer ju att förvaras under tiden i dem.
Nä, jag känner inte till att vissa väskor luktar mer än andra. Och resten av ditt inlägg är gissningar.

Samma sorts gissningar förekommer om förvaring i skåp och lådor.

Finns det någon här på forumet som har egen erfarenhet av skador på optik och elektronik från förvaring.
 

PMD

Aktiv medlem
Artis hittar inte på. Att en del plastmaterial släpper ut gaser som är skadliga är välkänt. De 4-5 (minst) första träffarna om man googlar "outgassing foam plastic" är relevanta.

För en lekman är det förstås svårt att veta vilka plaster som är olämpliga att förvara kamerautrustning i, så det bästa är att undvika hemmagjorda förvaringsmojänger med plastmaterial. En hemmagjord ryggsäcksinsats som används för transport, och inte förvaring, tror jag ("killgissning") dock inte skadar utrustningen.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Hej! Vad är vitsen med att bygga en egen fotoväska? Det finns ju mängder med fabrikat och modeller med inredning som kan anpassas för olika behov.
Vänligen Dag S
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag gissar att kameratillverkarna själva också levererar tveksamma materialet. Olika softgrip-färger på kameradelar t.ex. som efter några år löser upp sig till en klibbig yta. Nikons låtsasläder på objektivfodralen som får en grå kletig hinna med tiden och sedan krackelerar. Vem vet vad som händer med dagens material efter några år.
Men jag gissar som sagt då jag inte har några vetenskapliga belägg.
Jag tvivlar på att tillverkare av dyra kameraväskor väljer andra material än de billiga. De vill också komma undan så billigt som möjligt. Annars skulle de inte ha produktionen i Kina eller andra låglöneländer.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej! Vad är vitsen med att bygga en egen fotoväska? Det finns ju mängder med fabrikat och modeller med inredning som kan anpassas för olika behov.
Vänligen Dag S
"Because I can", som Bill Clinton sa.
Man får något som inte någon annan har och som det inte står "kameraväska" på med stora bokstäver, vilket kan vara bra ibland när man är ute bland folk. Sist men inte minst. Det är billigt.
 

andreas89

Aktiv medlem
Är stormförtjust i insatsen Peak Design Camera Cube i storlek Small som jag köpte för ett par år sedan. Även om den är liten har jag burit en stor Canon 1D-kamera + 35mm + 50mm + 85mm i den. Detta och ett rejält stativ har gått ner perfekt i min vanliga lilla vardagsryggsäck på 20 liter.

Det jag gillar med insatsen är att den inte är onödigt bulkig. Lagom stadig struktur och glatt yttre tyg som lätt glider in och ut ur ryggan. Låg vikt. Bra avdelare med en flärp som viks ut så du får två nivåer. Bra bärhandtag i kortänden som det är bekvämt att bära insatsen i när man vill ha grejerna mer redo.

Rekommenderas varmt.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Jag gör som många andra, insats i min vanliga, bekväma ryggsäck. Jag använder Capture flexibel från kaffebrus:

Den passar precis i min snyggrygga och jag får plats med en termos, en burk med smörgåsar och en extratröja utan att det blir överfullt. Avdelarna är flexibla och stabila, kameran och de objektiv jag bär med mig är väl skyddade och min fåfänga bli inte lidande :)

Jag har också skräddarsydda, egengjorda insatser eller kameraskydd som gör att jag kan bära kameran skyddad i handväskan. Jag gör dem av liggunderlag ocg silvertejp (eller när jag är abitiös syr jag in liggunderlagsdelarna i tyg) men jag förvarar inte kameror i hemmagjorda insatser. Jag har läst mängder med kemi på universitetsnivå och är tveksam till att liggunderlag släpper harmfulla gaser i sådan mängd att det kan göra verklig skada. . Men jag vet inte och vågar minsann inte chansa!
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Hej! Vad är vitsen med att bygga en egen fotoväska? Det finns ju mängder med fabrikat och modeller med inredning som kan anpassas för olika behov.
Vänligen Dag S
För min del

De flesta "fotoväskor" skriker ut "Jag är en kameraväska", precis som de flesta datorväskor skriker ut att de är datorväskor. Det ökar rånrisken, en diskret väska är säkrare. Nu har inte jag råd med någon proffsutrustning, så det skulle bli en nitlott att råna mig.

Nästan alla fotoväskor är fotoväskor och inget annat. De är konstruerade för att man ska ha kamerahus, objektiv, filter, blixtar, stativ mm. Tillverkarna har inte förstått att om jag går en hel dag på en flyguppvisning, bilutställning, skogstur eller liknande behöver jag kunna packa ned tröja, jacka, regnkläder, vattenflaska, fika, lunch, sittskydd (Eller filt, stol) osv. Om jag går runt i en stad, slinker in på något museum, går genom en park, tittar in i affärer kan jag stryka flera saker ovan, men köper kanske något under dagen som jag vill stoppa i väskan.

Jag har sett en handfull sådana väskor genom åren, ingen har varit i närheten av lyckad konstruktion. Vandringsryggsäckar är oftast tvådelade med en skiljevägg som kan öppnas med dragkedja till ett enda stort fack. Det nedre har en egen öppning och är avsett för sovsäcken. Jag hittade en ryggsäck på Biltema som hade sovsäcksfack i nedre delen men som var på runt 35 liter och såg ut som en vanlig dagryggsäck. Den inredde jag sovsäcksfacket på till att rymma hus med objektiv och ett extra objektiv. Tyvärr började ryggsäcken att släppa ifrån sig plastsmulor invändigt efter några år, därmed skrotades den som fotoryggsäck.
Så nu letar jag återigen efter en vettig dagsäck med sovsäcksfack.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
"Because I can", som Bill Clinton sa.
Man får något som inte någon annan har och som det inte står "kameraväska" på med stora bokstäver, vilket kan vara bra ibland när man är ute bland folk. Sist men inte minst. Det är billigt.
Jag använde en tid en rosa My Little Pony rygga från Bergans. Den såg verkligen inte ut som en kameraväska. Bra kvalitet var det också. Men någon förälder bredvid fotbollsplanen där jag satt och fotograferade trettonåriga tjejer uttryckte något som gav mig en känsla av att han trodde jag var pedofil. Så jag övergav den väskan för en datorväska att ha kameran i.
 
ANNONS