Annons

Byta framkallare?

Produkter
(logga in för att koppla)

ar22dp

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag framkallar s/v själv, och har alltid använt Rodnial och TriX400/Tmax400. Nu har jag börjat tycka att bilderna blir lite väl korniga.

Blir det någon märkbar skillnad om jag byter framkallare till D76 och film till Tmax 100? Eller finns det något bättre alternativ för att få högre "upplösning" på resultatet?



//Alexander
 

dJb

Aktiv medlem
Rodinal är ju ingen finkornsframkallare och lämpar sig bäst för långsammare filmer. Jag skulle rekommendera dig att pröva xtol som jag upplever ger mycket bra resultat till snabbare filmer och är dessutom relativt miljövänlig och billig. D76 är förvisso också ett alternativ. Till T-kornsfilmer så är det väl dock bäst att använda avsedd framkallare som t-max eller FX39. Jag fotar dock själv nästan uteslutande med filmer med traditionellt korn och till dessa fungerar som sagt xtol mycket bra.
 

arvro395

Aktiv medlem
Skillnaden mellan Tri-X i Rodinal och Tmax-100 i D76 är väldigt stor när det gäller kornighet.
Bara att byta från Rodinal till D76 gör stor skillnad för Tri-X.

De flesta bilderna jag har uppladdade här är Tri-X i D76. Oftast pressar jag filmen till 800 och framkallar i 9 minuter i konc. D76. Du kan ju ta en titt och se om du gillar kornighetern.
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
FX39 har en väldigt rak kurva. Krävs ofta lite splitfilter tekniker i kopieringen.
Den oxiderar extremt snabbt.

D76 funkar bra med TMAX, TMAX framkallaren är mest avsedd för pressning men ger bra resultat vid normalframkallning också.

Jag föredrar Delta över TMAX. TMAX är finkornigare men delta har trevligare tonalitet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Den första frågan du bör ställa är hur länge en framkallare skall räcka över tiden.

Fredrik skriver att FX39 är kortlivad.

Xtol, Tmax, D76=ID11, Perceptol. Blandas upp och håller nog ungefär lika.

Sedan har vi de längre hållbara som blandas till framkallningsögonblicket:
HC110, Ilfotech HC (som sirap)

Oändligt? Rodinal

Nästa steg är hur finkornigt det skall vara. Black & White Photography hade ngt test för ett par nummer sedan.
Finkornsframkallare finns flera men jag har bara använt Perceptol och det gör skillnad.

Sedan skall man veta att en finkornsframkallare inte får samma skärpeintryck som Rodinal pga kornens struktur.

Men jag kan säga direkt att JAG inte skulle använda TriX & småbild tillsammans med Rodinal om jag inte vill ha det kornigt.
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
FX39 koncentratet oxiderar väldigt snabbt. Känt fenomen. Det är bara att hälla över i 100ml flaskor efter förpackningen är bruten.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Har inget att tillföra...
Kollade bara tråden..
om jag var på fel väg....

Kört D76 och småbild Tri-X ganska länge..
sedan 1960 c:a..

Tror jag fortsätter med den...
är ju ändå ganska inkörd, och då dumt byta :)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Blanda till D76 (Ilford ID11) själv. Byt dock ut metolen i receptet mot fenidon i koncentrationen 0,3 gram per liter. Då får du ett finkornigt och högupplöst resultat med Tri-X som du nog inte tror är möjlig. Ilford kom med denna D76/ID11-variant under 80-talet och kallade den för ID11 Plus. Den tillverkas tyvärr inte längre så man får blanda den själv. Jag letade länge på nätet vad det var Ilford hade gjort med vanlig ID11 och fann till slut en spansk vetenskapssida där man behandlade detta och där stod att Ilford bytte ut metolen mot fenidon.Här är några bildexempel i jämförelse med Tri-X i Rodinal. Glöm inte att se bilderna i förstoring till nedladdningsformat.
 

arvro395

Aktiv medlem
Jämfört med Tri-X i Rodinal är väl det mesta rätt finkornigt. Hur står sig resultatet om man jämför med Tri-X i D-76?

Spännande tips dock! Är det svårt att få fram kemikalierna?
 

Graal

Avslutat medlemskap
arvro395 skrev:
Jämfört med Tri-X i Rodinal är väl det mesta rätt finkornigt. Hur står sig resultatet om man jämför med Tri-X i D-76?

Spännande tips dock! Är det svårt att få fram kemikalierna?
Även i jämförelse med D76 blir skillnaden tydlig. Har själv aldrig blandat den men jag funderar starkt på att göra det. Kemikalierna bör inte vara så svårt att köpa via nätet. Någon som har tips på bra sajter där man kan betsälla?
 
Senast ändrad:

larsborg

Aktiv medlem
Mycket säkert val, alla dagar, året runt:
Kodak Tri-X-Pan framkallas med Kodak D-76, sedan fixering
med Kodak F-24!
Har fungerat för mig i alla år, det var länge sedan, jag började
med denna kombination.
 

laha

Aktiv medlem
Vetnågon hur jag skall blanda pulvret på id11. Skall jag använda påse A först.

Vilken temperatur
Innehållet i påse A måste Vara HELT upplöst innan man börjar lösa upp påse B. Annars löser sig inte allt, och framkallaren blir obrukbar. Vill minnas att det funkar med en vattentemperatur på 40 grader.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Även i jämförelse med D76 blir skillnaden tydlig. Har själv aldrig blandat den men jag funderar starkt på att göra det. Kemikalierna bör inte vara så svårt att köpa via nätet. Någon som har tips på bra sajter där man kan betsälla?
Brunos bildverkstad Stockholm. Samt Photax
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Blanda till D76 (Ilford ID11) själv. Byt dock ut metolen i receptet mot fenidon i koncentrationen 0,3 gram per liter. Då får du ett finkornigt och högupplöst resultat med Tri-X som du nog inte tror är möjlig. Ilford kom med denna D76/ID11-variant under 80-talet och kallade den för ID11 Plus. Den tillverkas tyvärr inte längre så man får blanda den själv. Jag letade länge på nätet vad det var Ilford hade gjort med vanlig ID11 och fann till slut en spansk vetenskapssida där man behandlade detta och där stod att Ilford bytte ut metolen mot fenidon.Här är några bildexempel i jämförelse med Tri-X i Rodinal. Glöm inte att se bilderna i förstoring till nedladdningsformat.

Jag hittar inte de bilder du hänvisar till.
 
ANNONS