Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camera raw i CS5

Produkter
(logga in för att koppla)

Lena W

Aktiv medlem
När jag drar mina NEF till CS4, startar ACR upp med automatik. När jag gör samma sak i CS5 händer ingenting. Muspekaren slutar bara "tänka" och inget händer.

Oftast är problem som dessa SBS (skit bakom spakarna) så vad sjutton har jag gjort för fel?

//Lena

Jag har hört om det fenomenet också. Dock inte upplevt det själv. Vad säger Adobes support? Du har väl något år telefonsupport i priset om jag inte missminner mig.

Det fungerar bra för mig att öppna NEF-filer i CS5 på samma sätt som i CS4: dra och släppa NEF-filen på CS5-symbolen, samt högerklicka på filen samt även dubbelklicka på NEF-filen. Med samtliga metoder öppnas fönstret för Camera RAW i CS5. Jag har Mac OS X, Snow Leopard, Mac Pro.

Vänligen
Ingemar

Nu fungerar det!

Letade efter ACR-filen, var den låg i CS4.

Det visade sig att i CS5 fanns den enbart i en delad katalog men i CS4 fanns den i tre kataloger. Så jag tog den ensamma Camera Raw-filen för CS5 och kopierade över den i de två andra katalogerna där den fattades och simsalabim så fungerade det! Lite har man i alla fall för att man arbetat med datasupport en gång i tiden. Jag har inte lagt av mig allt!!!

ANNONS
Götaplatsens Foto