Annons

Canon 10-22 3,5-4,5

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har kollat lite i recensionsbanken men kunde inte hitta en enda recension på Canons 10-22. Tyckte det var märkligt eftersom den anses vara så bra enligt de tester jag läst. Finns det någon/några på forumet som äger denna glugg och har lite att berätta om den. Användarintryck är alltid intressanta. Kanske någon som kan ställa den emot Tokinas 12-24. Många jämförelser har gjorts mellan Tokina o Nikon, men Canons 10-22 tycker jag det finns väldigt lite info om.

Kan inte jämföra med andra objektiv, men jag kan konstatera att det är en kanonglugg! Skarp; ja mycket skarp. Och tecknar rakt. Och det är vad jag vill få ut av ett vidvinkelobjektiv. Jag är helnöjd med min.

Ser väldigt rakt o fint ut, känner hur jag bara motiveras mer o mer att skaffa mig Nikons motsvarighet. Dylika vidvinkel alternativ, var under den analoga eran ett måste, idag är användandet betydligt mindre. Men vilka fanststiska miljöbilder det möjliggör med den här typen av gluggar.

Har lånat ett sådant för ett tag sedan. Riktigt trevlig glugg. Något man bör tänka på är att det skuggar den inbyggda blixten från 17mm och neråt.

EF-S 10-22 är ett mycket bra objektiv. Rakteknande och skarpt. Vidvinkligt så man nästan måste hålla in öronen ;) Det har blivit favvisen bland gluggarna.

Det enda som talar emot är ev. priset. Å andra sidan får man nog vad man betalar för.

Sven_H skrev:
EF-S 10-22 är ett mycket bra objektiv. Rakteknande och skarpt. Vidvinkligt så man nästan måste hålla in öronen ;) Det har blivit favvisen bland gluggarna.

Det enda som talar emot är ev. priset. Å andra sidan får man nog vad man betalar för.
Priset får nog ses som en relativ fråga då det är betydligt billigare än Nikons alternativ.

paul innergård skrev:
Där var det många nöjda användare, såg jag. Det är tydligt att 10-22:an uppskattas av i stort sett alla som använt den. Verkar vara en kalasglugg.

Jo, jag tycker också det verkar vara så. Jag är lite sugen på den också. Vi får se vad det blir, och när det blir :)

Innehar även jag ett 10-22 objektiv, köpte det faktiskt innan jag köpte min 350d när jag valde att bli "amatörfotograf".

http://www.pbase.com/filipdabrowski/shanghai_china

Det där är största orsaken till att jag köpte detta objektiv och kan inte vara mer än nöjd, det är skarpt som en L-glugg, dock lite synd att det inte har den beteckningen med tanke på priset ;)

Saxat från mailkonversation med Filip Dabrowski angående skillnaden mellan canon 10-22 och tokinas 12-24 som han använde under samma galleri/fototillfällen.

"I used the Tokina 12-24mm but was not happy with the sharpness/contrast (plus the lens was quite soft at the corners...the 10-22mm is sharp throughout the frame). Also the added benefit of the 10-22mm is USM focusing as well as a very close focus distance (this means you can get VERY close to your subjects...and with a wide-angle this is an important factor to consider)."

Även en god kollega som använt 300d men nu övergått till nikon d2x tycker att detta objektiv är helt superbt och lyser upp som ett barn på julafton när han får leka med det ;)

Så det enda negativa som kan sägas om detta objektiv är som någon ovanstående talare sagt, att tex den inbyggda blixten på 350d skyms av storleken på objektivet då det är väldigt stort. Använder i dagsläget en extern blixt så stör mig inte längre på det dock :)

// Tomas.

Negativt med 10-22 är också den rätt grymma vinjetteringen vid full glugg och vidvinkel. Även om det går att korrigera i Photoshop.

Slowfinger skrev:
Negativt med 10-22 är också den rätt grymma vinjetteringen vid full glugg och vidvinkel. Även om det går att korrigera i Photoshop.

Åsså går dom av om man tappar dom i gatan :(

Bilagor

• gluggkvadd.jpg
    gluggkvadd.jpg
    90.2 KB · Visningar: 200
Slowfinger skrev:
Nej! Stackare! Försäkring?

Tack för visat deltagande

På det första "Nej!" svarar vi: Jo det är sant
På det andra "Stackare!" svarar vi: Ja så känner jag med.
PÅ det tredje "Försäkring?" svarar vi: Nej jag är en slarver som inte ens tecknat Allrisktillägg på hemförsäkringen.

Men jag undrar om gluggen kanske går att fixa till igen. Det verkar som ett antal skruvfästen brustit och byter man hela den plastdelen så kanske verkstaden får ihop den.

ANNONS
Götaplatsens Foto