Annons

"CANON 350d SILVER" finns det i svarige?

Produkter
(logga in för att koppla)

naha

Ny medlem
Canon 350D silver verkar vara ett bättre val i med att 350d svart är väldig rep-känsligt.Men det
verkar inte går att få ta på silver modelen i sverige.Är det någon som har ett tips på var kan man hitta den till ett vetigt pris.

Nej, det finns inte på Europa-marknaden. Finns i Asien och jag tror även i Amerika.

Med 300D var det tvärt om och Canon lärde sig att vi vill ha svarta kameror (för att de ser proffsiga ut... )

Att de silvriga är mindre repkänsliga stämmer nog inte längre. Men det var sant förr då kamerorna var i metall.

Jag har alltid trott att 300D var silvrig för att den skulle se "ful" och "oproffsig" ut och inte stjäla kunder från Canons dyrare kameror. Det tyckte jag stämde rätt väl med att de introducerade den svarta varianten i slutet av produktens livscykel när de ville suga ut det sista. Har jag alltså haft fel? Finns silvriga kameror för att folk vill ha dem?

haha.. titta bara på USA... där är det bling bling som gäller.. i Europa är nog itnresset synnerligen svalt för silver... förutom på kompakter.. där kan man nog inte sälja en kamera om den inte är i sliver.. eller gld.. eller rosa...eller röd...ta vilken färg du vill.. men inte svart!

jimh skrev:
Jag har alltid trott att 300D var silvrig för att den skulle se "ful" och "oproffsig" ut och inte stjäla kunder från Canons dyrare kameror. Det tyckte jag stämde rätt väl med att de introducerade den svarta varianten i slutet av produktens livscykel när de ville suga ut det sista. Har jag alltså haft fel? Finns silvriga kameror för att folk vill ha dem?

Så tänkte Canon, men det var inte smart. Då köpte folk Nikon istället. Priset är mer avgörande.

I genrationen 20D/350D gjordes istället andra skillnader, exempelvis bildfrekvens, som stimulerade till köp av den dyrare modellen.

Finns inte i Sverige?

Lustigt... Då har jag tydligen en klenod. Den senaste 350D jag köpte in till jobbet var silverfärgad i alla fall. Inköpt i september/oktober nå'n gång på Expert.

Att den är snyggare med silver utförande vet jag inte riktig men av erfarenhet canon kompakta modeler med silver hölje är väldig robusta. Därmot
350D svart hölje är av en sort materijal som vill gärna repas, det räcker man rör med naglarna vid den och man får lätt en reppa vilken är inte riktig bra om man planerar att hanga med sig kameran övrallt.
Att silver modelen ser o proffsig ut bryr jag inte heler. Själv jag ser inte heller så proffsig ut!
MVH

jimh skrev:

-Håller just på att lacka om en 1Ds MarkII i silver - så grymt snygg.............lägger även på lite silver på min EF1200/5.6L å stativet.

Bilagor

• kofoto3.jpg
    kofoto3.jpg
    28.8 KB · Visningar: 935
Ko-lugn

brage skrev:
-Håller just på att lacka om en 1Ds MarkII i silver - så grymt snygg.............lägger även på lite silver på min EF1200/5.6L å stativet.
Brage e' lage'! Du ser ju riktigt professionell ut! ;o)

Personligen tycker jag att svarta kameror är snyggare och därför köpte jag en svart 350D. Det är ju en egentligen bara en smaksak!

:: Susanne ::

naha skrev:
350D svart hölje är av en sort materijal som vill gärna repas, det räcker man rör med naglarna vid den och man får lätt en reppa vilken är inte riktig bra om man planerar att hanga med sig kameran övrallt.

Får du repor behöver du bara gnugga lite med fingret så försvinner de lika fort som de kom dit.

Jag har en 350 silver till salu om någon är intresserad. Garanti kvar till augusti, kitobjektiv och batterigrepp följer med. Har ett sigma (1 månad) 70-300 jag kan slänga med om det gör affären mer intressant.

naha skrev:
Att den är snyggare med silver utförande vet jag inte riktig men av erfarenhet canon kompakta modeler med silver hölje är väldig robusta. Därmot
Att silver modelen ser o proffsig ut bryr jag inte heler. Själv jag ser inte heller så proffsig ut!
MVH

kan ju inte veta helt säkert, men förmodligen är det samma material oavsett färgen. Det blir liksom enklare att göra på det sättet.
Testade precis att dra med nageln på min 350d. Vet ju att man får märken, men jag ville se vad det var. Det ser inte ut att bli någon repa, så det är nog snarare nagel-avskrap.

Det kan vara så att Canon har reserverat silvermodellen för vissa större kedjor. Här i England tror jag det endast är Jessops som säljer 350D i silver.
(Jessops är en jättestor kedja, närmast att jämföra med Expert i Sverige; dock säljer de endast fotoprylar)

För och nackdelar

En ljus/blank kamera reflekterar ljus och blir därmed inte lika varm inuti en solig dag,vilket är en fördel men å andra sidan är den inte lika diskret och reflexer från ytan kan ju skrämma djur och kanske avslöja en smygande fotograf (paparazzi),är det möjligen därför många L-gluggar tillverkas i den trevliga ljusa nyansen?

ANNONS
Götaplatsens Foto