Annons

Canon 50mm 1,4 har lagt av i fgocuseringen

Produkter
(logga in för att koppla)

Indy

Aktiv medlem
Hjälp. Mitt Canon 50mm 1,4 focuserar inte. Fungerar varken på auto eller manuellt. Någon som har varit ute för detta eller har någon ide? Objektivet är bara ett år och fem månader gammalt.
Undrar Lasse

Jag har en idé......

Det värkar som om objektivet har fått ett slag eller stöt mot fronten.
EF 50/1.4 har en micro-motor med en tandkrans som tyvärr är mycket sårbar för detta. Varken AF eller MF vill då funka.
mvh Erik J

Ja Lennart det var jag som var köparen och måste säga att något svar där fick mig verkligen att häpna!!!! Objektivet har skickats med posten och var väl inslaget i orginalkartong och en låda till utanpå. Inga skador syns i alla fall på objektivet då återstår bara om det legat och skakat runt i det yttre paketet, men både i topp och botten av objektivlådan är orginalfrigoliten kvar. Men visst hur posten hanterar paket vet man ju inte? Men Erik det som du skriver är vad som händer eller rättarre sagt inte händer.
Hälsar Lasse

Hej! Ja alla Canon-USM objektiv konstruerad före 1997 har denna Micro-motoren.
Ett brott i tand(tagg)-kransen; så vill varken AF eller MF driva linspacketet.
Rep. kostar nog > 1K, men kolla med Canon.
/Erik J

Länken går till en beskrivning av EF 14mm f/2.8L USM. Jag inser inte rikigt poängen.

Ursäkta, men alla andra EF-objektiv finns nära.
Canon har inte konstruerad AF med micromotor/taggkrans efter 1997.
Jag tror Ef 50/1.4 USM är den enda som fortsatt kann köpas "ny"
Nu är det ett par varianter av gummi-beltedrift som användas.
/Erik J

Min invändning gällde påståendet att alla USM-objektiv som konstruerades före 1997 var mikro-USM. Det stämmer inte. De första USM-objektiven som konstruerades var ring-USM.

Tack för att ni engagerar er alla. Objektivet är 1,5 år gammalt-nytt. Ja focusringen käns precis som den ska.
Hälsar Lasse

Jag tramsar inte...

PMD skrev:
Tramsa inte! Nej, inte en invändning för invändningens skull. En invändning för att korrigera ett faktafel.
Här diskuteras problem med Canon 50mm EF-objektiv.
Canon har produserad 5 stk. sedan 1987 (utom Macro-modellen)
50/1.8 1987 Micro motor
50/1.0L 1989 Ring USM
50/1.8 II 1990 Micro motor
50/1.4 1993 Micro USM
50/1.2L 2007 Ring USM

Så har vi fått det hela rätt. Håppas jag inte har sagt nåt fel om konstruksjonen och möjlig fel med objektivet som tråden omhandlar.
Jag registrerte förövrig att det i en annan tråd ble referert till samma skada på 50/1.4.

Per; du som tydligen har full koll på detta. är välkommem med nya invändingar.............
mvh Erik J

Köpte ett 50mm 1,4 i oktober 2006, Fokuseringsmotorn verkar vara lite väl skör. Mitt slutade fokusera i december (både manuellt och med AF). "Stötskada" enligt Canon, 2120:- plus moms att laga. Inga yttre skador. Hade ett 50mm 1,8 Serie I som jag köpte hösten -90 vilket tyvärr brann upp på en fotbollsmatch (!) och den stod pall för en hel den under 15 år, trodde aldrig att 1,4 skulle vara så klen att den stötskadades utan att jag märker när det händer.

Erik tog inte Canon detta på garanti? Här är ju heller absolut inga synliga skador. Provade du att kontakta Ko? Annars kan ju Canon avfärda många fel som stötskada, hm trodde inte ett så stort företag vill skita ner sig för sådana småsaker. Tycker annars Canon har varit väldigt tillmötesgående vid andra problem jag hafft med deras produkter och vilket delvis är en av anledningarna att jag hållt mig till Canon.
Mvh.Lasse

Hej Lars! Det är en velkänd svakhet på just denna 50:an. Som Erik B. oxå sejer är det svårt att få garanti på detta.

Canon har slutat med denna konstruksjonen (Micro USM/taggkrans). Tyvärr produseras dessa ennu, men det är EF 50/1.2L med Ring USM som övertar; tyvärr till en j... pris:-(

Tråkig historia, detta. Hoppas det kann hittas en lösning.
mvh Erik J

fujicanon skrev:
Hej Lars! Det är en velkänd svakhet på just denna 50:an. Som Erik B. oxå sejer är det svårt att få garanti på detta.

Just att det är en välkänd svaghet torde ju vara en fördel i "förhandlingarna" med Canon.

Lennart och Erik. tack för era svar och er välvilja att vilja hjälpa. Härligt att Fs fungerar på detta vis och inte bara en massa munhuggande som det ibland kan tendera att bli. Visst det blir ju naturligt lite tillspetsat när det blir på detta vis. Men tror nog inte det är några problem mellan mig och Fredrik. Ska naturligtvis börja med canon får väl e.v höra vad Ko har att säga om detta. I vilket fall har jag för mig att omvänd bevisbörd föreligger, alltså ska jag bevisa att det är ett fel på objektivet och inte en skada som uppstått, vilket ju blir omöjligt. Ja ja de där lagarna och paragraferna låter ack så bra tills det blir verklighet och som vanligt sitter väl den lilla imellan.
Mvh Lasse

ANNONS
Götaplatsens Foto