Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 550ex

Produkter
(logga in för att koppla)

paparazzi

Medlem
Har precis köp en 550ex och i displayn är där ju en avståndsskala, denna skala är i feet och inte i meter, boken tar inte upp hur man ändra den och i boken visar vissas den i meter... störande moment!!

Problem två
När man fotoar i auto, räknar kameran ut bländare & tid med tanke på blixten, helt ok! Men när man fotar i M-läge borde inte kameran kompencera där oxå, alltså i "bländartidskalan" för just nu får man ju underexponera jättemycket. Det är ju rena gissandet just nu!

Angående meter och feet, så kan det eventuellt var så att det sitteren liten omkopplare inne i batterifacket. Ellerså kan det ha vart på nån gammal sunpack-blcit jag hade för länge sedan det var så...

För problem 2:
Om du har kameran på M-läge och blixten på E-TTL så skall blixten se till att bilden blir rätt exponerad (såvida M-lägets isntällningar ger överexponering förstås). Det här är samt att ha kameran i P-läge, eventuellt med exponeringskompensaition, är mina vanligaste sätt att anvädna blixten.

Om du däremot har blixten i M-läge så har du stängt av all automatik för blixtljuse, och då är det ill att gissa (eller räkna) som gäller. Själv har jag så gott som aldrig blixten i M-läge.

Jag skall hem o kolla, men om jag har blixten i e-ttl och kameran i m-läge så skall kameran kompensera för blixten, om allt är rätt alltså? Jag är ganska säker på att den inte gör det...

Ja, fast tvärtom: Blixten kompenserar för kameran.

För att testa att allt är OK med prylarna, börja med ett jämnt belyst motiv, så att eventuell felexponeirng för att kameran mäter på "fel" ställe elimineras.

Ställ sedan kameran i M-läge och välj bländare och slutartid som ger tex 2 stegs underexponering. Låt blixten vara i ETTL, utan exponeringskompensation (inga + eller -) och prova en bild med resp utan blixt. Blixtbilden skall bli korrekt exponerad och den utan blixt skall bli för mörk.

Utifrån detta kan du sedan lattja med att ändra inställningar och motivsituationer.

Det skall jag göra, så om jag har fatta rätt så, så länge kameran har underexp så kopplas blixten in för att komp till "rätt nivå". Liten undeexp= liten blixt. stor undeexp= mycket blixt. Så kameran vet inte mer än att bilden skall bli mörk, så det är blixten som räknar ut allt. Rätt?

Japp. Det är därför blixten är viktigare än många (inklusive jag själv) fattar i början.

Innan jag skaffade min 550EX hade jag en äldre sunpack, med TTL istället för E-TTL och ingen möjlighet till exponeringskompensation. Jag vill inte påstå att blixten var direkt dålig (många har tagit suveräna bilder med enklare utrustning än så), men det var väldigt sällan som jag lyckades med mina blixtbilder på den tiden...

paparazzi skrev:
Jag skall hem o kolla, men om jag har blixten i e-ttl och kameran i m-läge så skall kameran kompensera för blixten, om allt är rätt alltså? Jag är ganska säker på att den inte gör det...

Du ska inte kompensera alls om du har ett normalt motiv.

I kamerans M-läge är blixtexponeringen fortfarande automatiskt. Om du ändå inte får rätt exponering får du kompensera med blixtexponeringskompensationen.

Blixtens uteffekt följer alltså dina bländarinställningar så att det alltid blir rätt exponering.

Om du däremot har blixten i m-läge är uteffekten låst och avståndet till motivet liksom vald bländare påverkar exponeringen.

Det har skrivits redan i tråden, men jag försöker förklara med andra ord.

Nu har jag provat ett par bilder och Hummmm... Det verkar vara rätt enligt era beskrivningar så det verkar fungera, bara att för mig att bli kompis med det.

Ytterligare en fråga. Jag får ju lika lång tid med som utan blixt, Ända skillnade är ju att bilden blir vitare. Då för att få nån nytta av blixten (enl mig)måste man underexp för att få bättre tid och låtta blixten göra nån skillnad mellan, med utan blixt.

paparazzi skrev:
Ytterligare en fråga. Jag får ju lika lång tid med som utan blixt, Ända skillnade är ju att bilden blir vitare. Då för att få nån nytta av blixten (enl mig)måste man underexp för att få bättre tid och låtta blixten göra nån skillnad mellan, med utan blixt.

Det beror ju på om du vill ha bilder med tydligt blixtkaraktär eller om du bara vill utnyttja blixten för att ljusa upp skoggorna på sommaren.

Tack föra alla bra svar! Även om frågorna var väldigt enkla för er troligen. För mig gäller det verkligen att förstå.

Jag kollade lite snappt efter en brytare i facket igår men fann ingen, antinge är den extremt liten eller är jag blind men om du, Peter säger att där skall va så skall det vara det. Men är det inte lite märkligt att inte boken tar upp det? Jag kollad igår igen i den.

Satte mig precis vid kameran för två min sen! Och tänka sig jag fann den ynklig lilla strömbrytaren, så nu är jag lite gladare. Tack för bilden utan den så vet jag inte om jag hade funnit den än...

ANNONS
Götaplatsens Foto