Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70-200/2,8 eller 20D?(autofokus fråga)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsjoberg

Avslutat medlemskap
Just nu sitter jag med en 350D och ett Sigma 70-200/2,8. Jag fotar istortsett bara sport och jag upplever att autofokusen inte hänger med. Nu börjar det närma sig uppgraderingstider och jag har funderat på en beggad 20D, men kommer det förbättra autofokusen?

Eller ger det mer att byta ut mitt sigma till ett canon? (för att förbättra autofokusen)

Jag överlever med min 350D och de bilder den levererar, just nu ligger fokus på att om möjligt få en säkrare autofokus.

Vad ska jag satsa på?

Både Sigma och Canon 70-200 f/2.8 har snabb AF. Att byta 350D mot 20D ger troligtvis inte heller så stor skillnad.

Om jag vore du skulle jag vänta och ev. uppgradera till 30D eller 100 f/2.0.

Jag fotar mycket sport, ishockey/fotboll och har kombinationen 20D samt 70-200/2,8 IS och jag upplever inga problem med långsam autofokus. Framförallt på fotbollen använder jag AI-fokus på kameran så att den ständigt ställer in sig. På en match 200-250 bilder blir det kanske 5 bilder med oskärpa (förutom de där man av misstag lagt fokus på bakgrunden såklart).

Jämfört med en 350D och en 20D är det stor skillnad i autofokus hastighet däremot är skillnaden mellan 20D och 30D obefintlig. Sikta på att byta kamerahuset först och sen ev byta till L objektiv om du vill ha lite mer hastighet på fokusen.

Jag valde en 1D framför 20D för ca ett år sedan, sparade dessutom en hel del kronor på det.

Pixlarna räcker längre än de flesta har printer hemma (typ A3) och den ger dig allt du kan önska av snabbhet.

Kanske ett EF 70-200 2,8L + en 1D är vad du behöver..

Jag har EF70-200 2,8L IS själv och 1D och visst är det lägen där inte heller det kittet hänger med.
Alltså. Tekniken i kameran får gärna vara bra, men är fotografens teknik på efterslänt så hjälper inte en 1D och bra AF,objektiv..

MVH Niclas,

Jag fotar mycket med kombinationen Canon 20d och Sigma 70-200/2,8 och även vi några tillfällen fått prova Canons EF 70-200 mm f/2,8 L USM under samma förhållande, jag upplever inte att det är någon större skillnad i autofokusen när jag använder de olika objektiven. Jag har faktiskt svårt att i efterhand tala om, om en bild är tagen med Sigmas eller Canons objektiv. Canon objektivet skall vara bättre men rent praktiskt är det inget jag märker i mina bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto