Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon AE1

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag försöker väcka liv i min gamla Canon AE1. Jag har köpt batteri GP 4LR44.
Exponeringsmätaren nedre lysdiod blinkar och mätarnålen står i botten när avtryckaren trycks ned halvvägs.

Ibland vid avtryck fälls spegeln upp och slutaren öppnas. Vid de tillfällerna går det att stänga slutaren med battericheckknappen.
Ibland händer ingenting vid avtryck.

Fel batteri eller fel på kameran?

Enligt vad jag vet ska Canon Ae-1 drivas med PX-28, ett 6 volts alkaliskt batteri. Så vitt jag förstår är det batteri du använder just detta, även om namnet är ett annat. Lutar alltså åt fel på kameran.

Urr skrev:
Enligt vad jag vet ska Canon Ae-1 drivas med PX-28, ett 6 volts alkaliskt batteri
Om inte jag minns fel så är AE-1 m.fl. ännu kinkigare vad gäller batteri. De nöjer sig inte med alkaliskt eller litium utan måste ha silveroxid för att ljusmätaren skall fungera korrekt. Däremot verkar de konstigheter som Hans nämner peka på allvarligare fel.

wipe skrev:
Om inte jag minns fel så är AE-1 m.fl. ännu kinkigare vad gäller batteri. De nöjer sig inte med alkaliskt eller litium utan måste ha silveroxid för att ljusmätaren skall fungera korrekt.
Jag kör min på ett batteri jag hittade på Clas Ohlson och det har fungerat bra men det är möjligt att det är ett silveroxid... Tycker också det låter som ett helt annat fel.

Jag skulle tro att AE-1 använder samma batteri som min AT-1. Och till den köpte jag nyligen ett GP Super Alkaline som heter 476A och är på 6 V. Det fungerar alldeles utmärkt.

Jag hade för länge sedan en AE-1 som uppförde sig på det sättet några gånger och sedna la den av totalt.
Läckage från ett gammalt batteri hade trängt in och sabbat slutaren. Det skulle då kostat ca. 1400:- att reparera. Har du tur är det inte det felet.
Benny

ANNONS
Götaplatsens Foto