Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon D30 eller D60

Produkter
(logga in för att koppla)

f.billqvist

Aktiv medlem
jag funderar på en beganad canon D30 hur stort kan jag dra upp en bild utan att det ser för jävligt ut går det med 30*45 cm
d30 kostar nämligen 12900kr med batterigrepp

eller ska man satsa på en D60 istället ?

mvh
freddy

Du får filer från D30 i storleken 2160x1440. Detta innebär i full fotokvalité (300 DPI) 18x12 cm. Man kan förmodligen minska detta värde till 250 DPI utan någon synbar försämring då betraktningsavståndet ökar. Men fortfarande får du då bara ut 21x14 cm.. Naturligtvis kan man interpolera upp bilden, men inte till 30x45. Det skulle innebära mer än en fördubbling av pixlarna.

Nej om du ska ha så stora kopior så blir det till att satsa på en D60. Den ger 3152x2068 pixlar, eller 26x17 cm i 300 DPI och 32x20 i 250DPI, men den klarar nog en interpolering upp till 45x30.

Hej Jag har ett antal 30x45 från D30 som ser helt ypperliga ut. Dessa har Apport tagit fram.

D30 har en mycket optimal storlek på CMOS:en mot antalet pixlar så bilderna blir mycket bra.

Har nu själv en D60 och jag anser inte prisskillnaden motiveras av vad de extra pixlarna ger.

Är du intresserad kan jag sända råfiler, tiff eller jpg så de själv kan ta fram en bild i den storleken för test

Roine

f.billqvist skrev:
jag funderar på en beganad canon D30 hur stort kan jag dra upp en bild utan att det ser för jävligt ut går det med 30*45 cm
d30 kostar nämligen 12900kr med batterigrepp

eller ska man satsa på en D60 istället ?

mvh
freddy

Om jag kunde köpa en D30 med batterigrepp för 12900kr så hade jag inte tvekat en sekund. Jag tar iofs inte bilder värda att förstora :)

Jeppe skrev:

Nej om du ska ha så stora kopior så blir det till att satsa på en D60. Den ger 3152x2068 pixlar, eller 26x17 cm i 300 DPI och 32x20 i 250DPI, men den klarar nog en interpolering upp till 45x30.
DPI-värdet är oftast ganska ointressant eftersom man betraktar en större bild på längre avstånd. En 10x15 kopia kanske bör ha 300DPI eftersom man i princip trycker näsan mot bilden. Det gör du knappast mot en 45x30 kopia. Den kanske klarar sig med 150DPI eller mindre.
Titta på en H&M affisch, typ 4x2 meter. Det är i princip alltid scannade 6x6-negativ från början men affischerna har kanske 20dpi, typ...
Jag har sett 30x40-utskrifter från D30 som sett väldigt bra ut.

Man kan inte med blotta ögat se några pixlar på mina D60 bilder som jag skrivit ut, med Epson 2100, i 45x30, dvs 170 DPI. Om man förstorar eller delförstorar ytterligare kan man se pixlar men eftersom man aldrig tittar på så stora bilder på 10 cm avstånd så finns inget problem. Mina polare skriver ut A2 från D30 orginal med mycket bra resultat. Dessutom skall man vara medveten om att bildkvaliten på både D30 och D60 är mycket bra, man kan inte rakt av jämföra med film eftersom film har korn.

Mvh
Ulf Persson

Linmajon skrev:
DPI-värdet är oftast ganska ointressant eftersom man betraktar en större bild på längre avstånd. En 10x15 kopia kanske bör ha 300DPI eftersom man i princip trycker näsan mot bilden. Det gör du knappast mot en 45x30 kopia. Den kanske klarar sig med 150DPI eller mindre.
Titta på en H&M affisch, typ 4x2 meter. Det är i princip alltid scannade 6x6-negativ från början men affischerna har kanske 20dpi, typ...
Jag har sett 30x40-utskrifter från D30 som sett väldigt bra ut.

Ja ?

Man kan förmodligen minska detta värde till 250 DPI utan någon synbar försämring då betraktningsavståndet ökar.

Men jag tror att 150 DPI är för lågt för en så pass liten förstoring som 30x45 är.. Men ni har ju gjort det och är nöjda...

test av D60 i FOTO nr 6, 2002

"lågt brus och avsaknaden av korn gör att bilden många gånger upplevs som bättre vid än 30x40 cm stor utskrift på riktigt fotopapper än en förstoring från ett ISO 100-negativ eller -dia."

Kan ju bara nämna för ev sugna D30 kunder att YFO i GBG har 2st D30 för 8400kr +moms.

//Jens

Alon skrev:
Kan ju bara nämna för ev sugna D30 kunder att YFO i GBG har 2st D30 för 8400kr +moms.

//Jens

Och hade det gått att registrera sig på deras hemsida så hade de bara haft en kvar nu. Jag skickade ett email till dem, och jag tänker ringa tidigt på måndag, men risken finns ju att de redan är sålda då. F*n också!

Tack för tipset förresten.

YFO Malmö har en D30 med batterihandtaget för 11 000:-+ moms. Var själv och tittade på den och den är i nyskick. Själv behöver jag en 1D! Någon som vet var jag hittar en sådan?

YFO Malmö har en D30 med batterihandtaget för 11 000:-+ moms. Var själv och tittade på den och den är i nyskick. Själv behöver jag en 1D! Någon som vet var jag hittar en sådan?

det är den som jag troligtvis ska köpa :)
om pixlarna räcker till för mitt kräsna jag,, jag var och pratade med daniel där och han rekomenderade den till mig

mvh
freddy

små bild filer på D30 med RAW

bild filerna på canon D30 när jag kör med RAW så blir de 2.8MB.jag tycker det är väldigt lite .. eller är det max vad den kan ge ?

Re: små bild filer på D30 med RAW

f.billqvist skrev:
bild filerna på canon D30 när jag kör med RAW så blir de 2.8MB.jag tycker det är väldigt lite .. eller är det max vad den kan ge ?

Detta betyder ju inte att något är dåligt,titta istället på bildkvaliteten!

Men när du kör raw så saknas (eller kanske bättre sagt så har inte all information lagts på) vilket gör att filerna blir mindre än vid jämförelse med tex tiff formatet.

Om du menar att filerna är små i storlek vid jämförelse av andra raw filer så ja,d30 har ju bara 3 miljoner pixlar,men bilderna från d30 kan du ju med lätthet blåsa upp senare.

Om du menar att antalet MB är lite i jämförelse med skannade bilder så är svaret ja,men detta är bara positivt för enligt mig är det bättre med en bild som tar bara 2.8MB med samma kvalitet än en fil som tar kanske 20MB eller mer.

Hej

Nej, de varierar

Kollade en katalog: den största var 3917kb och den minsta 2422.

Detta är, främst på D60 ett problem för kameran att veta när kortet blir fullt. Den inbyggda JPG bilden varierar ju i storlek rätt kraftig pga ISO sättning och motiv.

Att filen är så lite beror, vad jag kan förstå på, att alla färger inte är färdiguträknade då man har 2gröna, en blå och en röd som förhållande och räknar ut de två som saknas i programvara.

Detta gör alla kameror utom Sigmas om jag fått med mig detta rätt.

Roine

jag måste säga att jag blev väldigt nöjd med min d30 ,,, nästa mål är väl att skaffa en Canon EOS 1DS när den kommit till sitt rätta pris :)

mvh
freddy

Instämmer med föregående talare, D30 känns mycket bra så här långt. Som natt och dag mot min tidigare Fuji s602z.

Däremot är inte siktet inställt på 1Ds utan några fina objektiv..

//Jens

ANNONS
Götaplatsens Foto