Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FD 600/4,5 -> EF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexandersson

Aktiv medlem
Jag kanske kan komma över ett Canon 600/4.5 till ett bra pris. Och nu har jag en rad frågor som någon kanske kan svara på.

1. Är Canon 600/4.5 (FD) ungefär motsvarande i skärpa som ett 600/4 (EF)?

2. Någon som kör eller har ett test på hur skarpt det blir med en 3:e parts FD->EF converter (med glas i)?

3. Någon som vet hur långt jag kan fokusera med en 3:e parts converter utan lins i?

4. Någon som äger en Canon 1.26x FD-EF converter och vill sälja den till mig?

inte l-optik

Jag kanske kan komma över ett Canon 600/4.5 till ett bra pris. Och nu har jag en rad frågor som någon kanske kan svara på.

1. Är Canon 600/4.5 (FD) ungefär motsvarande i skärpa som ett 600/4 (EF)?

2. Någon som kör eller har ett test på hur skarpt det blir med en 3:e parts FD->EF converter (med glas i)?

3. Någon som vet hur långt jag kan fokusera med en 3:e parts converter utan lins i?

4. Någon som äger en Canon 1.26x FD-EF converter och vill sälja den till mig?

Här kan du läsa mer om linsen

http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00JCpl

Den är tydligen ingen värsting. Adaptern verka intressant, men dyr.
lycka till

Objektivet är nog inte så tokigt, även om det inte är så überskarpt som dagens 600:a.

En tredjepartsadapter med linser försämrar garanterat den optiska kvaliteten. Att använda objektivet med en billig adapter utanlinser på en Olympus E-P1 Pen eller Panasonic GF1 fungerar nog bättre även om du får ännu större teleförlängning.

Fördelen med micro-fourthirdskameror som de ovannämda är att de har mindre avstånd mellan bajonett och sensor än alla andra systemkameror och därför kan använda alla sorters objektiv med adapter och ändå fokusera på oändligt.

Daniel, tack för länken och infon om 600/4.5. Alltså som jag befarade att den är lite mjukare än en L-glugg..

Magnus, tack för den informationen. Det kan vara intressant kanske i andra fall än detta eller om man möjligtvis kommer över ännu fler bra FD-linser men kamerorna kostar en aning för mycket tycker jag för ett 'FD600/4.5 stand-alone' projekt. Har du någon länk till någon som testat kamerorna med just Canon FD-linser?

Sara, ja det där var en intressant länk att man kan bygga om den. Dock är jag allt annat än just händig även om man ser ut att komma undan med en dryg tusenlapp för allt material.

ANNONS
Götaplatsens Foto