Annons

Canon fokusmotor

Produkter
(logga in för att koppla)

TMY

Medlem
Hej!

Jag har ett problem, snarare fel, med min fokusmotor till min Canon 40D. Den har helt slutat att fungera. Startar jag kameran med autofokus igång, så fungerar kameran till den grad att det går att starta den och glida runt bland menyerna, men det går inte att avfyra några bilder, oavsett om jag slår över till manuell fokus.
Men startar jag däremot kameran i manuell fokus, så fungerar den felfritt, till den grad att jag inte kan använda autofokus, och slår jag över till autofokus så kan jag återigen inte avfyra några bilder.

Vad kostar det att fixa, och var fixar jag detta någonstans?
Är det värt att fixa på en så pass gammal kamera, eller borde jag snarare låta bli, och när tiden kommer, köpa en ny kamera?

Ingen av EOS-husen har fokusmotor, den sitter i objektivet.
Jag tycker att du först ska prova om kameran fungerar med ett annat objektiv innan du funderar på någon annan lösning. Blir resultatet detsamma så är det fel på huset, annars objektivet. Lycka till!

Hej!

Jag har ett problem, snarare fel, med min fokusmotor till min Canon 40D. Den har helt slutat att fungera. Startar jag kameran med autofokus igång, så fungerar kameran till den grad att det går att starta den och glida runt bland menyerna, men det går inte att avfyra några bilder, oavsett om jag slår över till manuell fokus.
Men startar jag däremot kameran i manuell fokus, så fungerar den felfritt, till den grad att jag inte kan använda autofokus, och slår jag över till autofokus så kan jag återigen inte avfyra några bilder.

Är det värt att fixa på en så pass gammal kamera, eller borde jag snarare låta bli, och när tiden kommer, köpa en ny kamera?

Hej !
Får du någon kvittering av focus vid manuellt F ?

Om inte, prova med att göra rent "fokusögonen", sitter under spegeln, fäll upp
den försiktigt och blås med en blåsbälg, ej med munnen !.

Tvätta ev även av kontekterna på obj-hus med isopropanol+tops, finns på
Apotek.

//MW

Jag har för mig att alla Canons digitala systemkameror ska ha fokusmotor i huset(?) Men det kanske är något jag fått om bakfoten?

I alla fall så spelar typen av objektiv ingen roll, varken äldre eller nyare, mindre hela eller helt hela. Autofokusen är tvärdöd.

--

Okej! Får testa det och se om det kan hjälpa mig något.

Jag har för mig att alla Canons digitala systemkameror ska ha fokusmotor i huset(?) Men det kanske är något jag fått om bakfoten?

Ja, du har fått något alldeles kapitalt om bakfoten. Fokusmotorn har aldrig suttit i huset i Canons fall. Konstruktionsvalet Canon gjorde när de bytte till EF-fattningen var just att allting skulle sitta i objektivet och styras elektroniskt.

Ok. Men då är alltså kameran bränd, på något vis?
Eftersom det inte är några problem med kameran, förutom att autofokus inte fungerar, oavsett objektivet, vare sig det är sprillans nytt eller 10 år gammalt.

Ok. Men då är alltså kameran bränd, på något vis?
Eftersom det inte är några problem med kameran, förutom att autofokus inte fungerar, oavsett objektivet, vare sig det är sprillans nytt eller 10 år gammalt.

Kolla så att du inte, av misstag ändrat någon inställning i kameran.
Det går t.ex. att flytta aktiveringen av AF från avtryckaren till AF-ON.

Har inte koll på hur menyarna fungerar på just din kamera.

En rengöring av kontakerna i kamerans objektivfattning kanske behövs. Ta en tops och fukta den med lite isopropanol och gnugga lite lätt på kontakterna.

Hej!

Hej!! Har haft samma problem,prova som sagt att göra ren
kontakterna.Det löste mitt problem!!
Mvh P Månsson

ANNONS
Götaplatsens Foto