Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G5,G6 eller.

Produkter
(logga in för att koppla)

Blåvinge

Medlem
Har planer på att investera i en digitalkamera,
men med stort ?
Planerna ligger närmast på en Canon G5 eller G6.
Jag undrar om bildsensorn är lika stor trots att det skiljer 2megapixel?
Är de i övrigt ganska lika?eller finns det andra modeller o märken som är jämförbara.

ja det är samma sensorstorlek och ungefär samma fina optik.

Största skillnaden är att G6 är snabbare. man slipper den irriterande fördröjningen i avtrycket. Dessutom är den mindre.

En till skillnad är att skärmen på G6an är något större och att man inte har objektivet i vägen när man tittar genom sökaren.

/David

Vad jag förstår så ser jag inte hela bilden genom sökaren,utan mellan 80-90%.Eller är det så med en digitalkamera att jag ska se bilden genom LCD-skärmen,på kompaktkameror.Med en digital systemkamera är det nog annorlunda.
Är den inbyggda blixten på kompaktkameror tillräcklig eller behöver jag komplettera med en extra blixt för att få bra resultat?

Blåvinge skrev:
Vad jag förstår så ser jag inte hela bilden genom sökaren,utan mellan 80-90%.

På G5 störs sökaren så objektivet syns lite í nedre vänstra delen. Detta i vidvinkelläge motsv ca 35-50 mm, men det är lite av en vanesak att acceptera. Vid mer tele störs sökaren INTE alls. Med kameran på stativ kan man kolla på den vridbara skärmen.(Att kolla utsnittet via displayen med raka armar är ingen höjdare för skärpan). På G6 är det lite ombyggt så man kan se hela bilden, motivet, i sökaren.

Antalet pixlar, snabbare uppstart och lite snabare reaktion samt den ombyggda sökaren är det som direkt syns som skillnad med G6. Objektivet, som är bra, är i grovt ungefär lika från G1, G2, G3 samt att det finns i några av Sonys kameror, Casios också om jag minns rätt.

Den inbyggda blixten är nog gissningsvis rätt lika på G5 och G6. Den räcker bra för upplättning av porträtt i motljus och enkla motiv inom några meter, om man inte är finsmakare. För mer styrd belysning krävs en extern blixt. Då ser det nästan absurt ut för blixten är mycket större än kameran. Det ska vara blixtar som är anpassade för digitalkamera (E-TTL). Blixtaggregat för analog kamera går iof också men då får du ingen TTL och får justera blixten manuellt vilket nog mest ger rätt ljusa bilder och en del Perkele.

En aning till konkurrent är kanske Pentax 750 Z.

PÅ D- systemkameror som du kallar dem kan du inte se bilden annat än i sökaren då spegeln är i vägen.

Edit/ Fast då ska du veta att jag aldrig tagit i en G5 men däremot G3. Så jag förutsätter att sökaren är lika på G3 och G5

Senast ändrad:
Jag får tacka för de svar jag har fått.
Canon skriver att bildsensorn på G6 är 1/1,8" stor,men vad blir det i mm,är det hälften av vad 10D o 20D har eller mindre trots att antalet pixlar är nästan jämförbara.Det borde ju påverka bildkvaliten på något sätt? Då borde en systemkamera vara ett alternativ att titta närmare på.

1/1,8" är 7.2 x 5.3mm och det är bara en bråkdel av storleken på 20D-sensorn, som är på 22.5 x 15.0 mm.

Det påverkar saker som dynamik, brus och möjligheter till kort skärpedjup.

ANNONS
Götaplatsens Foto