Annons

Canon IX6550 och svart vita bilder får en röd aktig ton

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Både jag och min sambo har konverterat en bil i photshopp CC i varsin dator och på skärmen ser bilden exakt lika ut på både min och sambons skärmar en bra svart vit bild men när vi printar ut bilden får den en rödaktig ton över sig från bådas datorer och vi har valt att både printa från photoshop och windows foto visare men med exakt samma resultat vad beror detta på ??

Är bilderna Sv/V, RGB eller CMYK?
Är de RGB så är de ju egentligen inte Sv/V utan färgbilder och då måste RIPen konvertera RGB till CMYK för att kunna skriva ut dem och då kan vad som helst hända om man inte har koll på sina grejor. RGB-svart kan då bli fyrfärgssvart (för RGB innehåller ingen svärta alls) vilket lätt kan ge färgstick.

/

Det är nog tyvärr en klassiker när det gäller Canonskrivare och svarta toner. Jag hade exakt samma problem tidigare. Men det gick att förbättra om man gick in och manuellt korrigerade profilen.
Det märkliga är att sen jag uppgraderade till en snabbare dator och gick från XP till Windovs 7 behöver jag inte längre korrigera.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=135892

Du kan ju testa inställningarna som finns i den här tråden, har du tur så fungerar det.

Micke.

ANNONS
Götaplatsens Foto