Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon jubileums paket

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
I samband med Canon EOS 20-års jubileum, har Canon satt ihop olika objektivpaket till rabatterat pris:
http://www.canon.se/you_connect/march-2007/EOS-kits/Combinations.asp

Såg fram emot speciellt paketet med nya 16-35/2.8L II + 70-200/2.8 L IS.

Nu såg jag att bla Cyberphoto har lagt upp paketen på sin hemsida.

Kan ju inte påstå att det var någon jätterabatt på paketen direkt. I paketet jag var intresserad av var skillnaden 34.495:- mot 35.480:-. Alltså mindre än 1000:- på objektiv för 35". Lite skralt av Canon med den lilla rabatten, om dom nu ska ha paketerbjudanden.

De hoppas väl att kunden skall tro att det är en rejäl "jubileumsrabatt" och inte jämföra så noga. Jag tycker att det känns lite desperat från Canons sida med sådana där paket, men jag kanske är överdrivet cynisk. :)

Ja det vill jag mena, om man köper kitet med 24 och 35 så får man hela 400:- i rabatt, det blir ju som hittat...inte.

Är det inte så att "jubileumsrabatten" börjar att gälla i April!? Kanske priserna justeras då?
// Tobbe

boxen skrev:
Är det inte så att "jubileumsrabatten" börjar att gälla i April!?
På Canons webb står inget om att priserna börjar gälla i april men kanske är det då leveranserna börjar och det är det Cyberphoto hänvisar till.

Eftersom detta är en ny paketering gissar jag att återförsäljarna är lite osäkra på hur de skall prissättas och lägger sig därför initialt på eller nära Canons rekommenderade pris. Jämfört med enskilda produkter där konkurrensen redan pressat priserna till andra nivåer blir det då förstås märkligt.

Om inte marginalen är betydligt sämre på dessa paket borde med tiden priserna justeras till motsvarande nivå.

P.R. skrev:
På Canons webb står inget om att priserna börjar gälla i april men kanske är det då leveranserna börjar och det är det Cyberphoto hänvisar till.

Eftersom detta är en ny paketering gissar jag att återförsäljarna är lite osäkra på hur de skall prissättas och lägger sig därför initialt på eller nära Canons rekommenderade pris. Jämfört med enskilda produkter där konkurrensen redan pressat priserna till andra nivåer blir det då förstås märkligt.

Om inte marginalen är betydligt sämre på dessa paket borde med tiden priserna justeras till motsvarande nivå.
Har du en poäng med. Man kan egentligen inte jämföra priser alls, förrän varan faktiskt finns till försäljning. Det visar sig väl i april.

Var står det att priserna gäller from april? Vad jag hittar på Canons sida är:

"Men nappa på vårt erbjudande så snart som möjligt – Lens Kits finns bara under en tidsbegränsad period (Fram till och med 30 juni 2007)"

¿prodigy¿ skrev:
Var står det att priserna gäller from april? Vad jag hittar på Canons sida är:

"Men nappa på vårt erbjudande så snart som möjligt – Lens Kits finns bara under en tidsbegränsad period (Fram till och med 30 juni 2007)"

Det står på Cyberphotos sida om objektivpaketen, "kommer i april". Men jag håller med, att finns det på Canons sida så borde paketen redan finnas till försäljning (utom paketet med nya 16-35:an som inte finns till försäljning än, förstås).
Däremot är säkerligen priserna fastslagna från Canons sida. Tror inte Cyberphoto lägger ut ett pris om dom inte fått ett färdigt pris från Canon (sen vet man ju aldrig vad marginalerna är, och om andra butiker tar lägre/högre pris).

Det bästa kombot måste väl ändå 135/2.0 och Ext 1,4x mk2 vara... För att inte tala om kittet med en 5D, 50/1,4 och en 220Ex... Förstår inte vad de tänker med i bland.

P.R. skrev:

Det stämmer inte. Priserna ligger nära Cyberphotos prissättning för enskilda objektiv, men till Canons rekomenderade priser är det en bra bit upp. Personligen tror jag inte det blir någon direkt skillnad utan de här priserna är troligen det som gäller. Man tjänar nog mer på att köpa ett nytt hus och utnyttja cashback till ett par av gluggarna. Fast ett nytt hus är ju inte aktuellt för de flesta. Annars håller jag med om att det känns snålt. Oftast är rabatten lika stor eller större för ett vanligt kit på någon av instegsmodellerna. Om Cyberphoto varit osäkra på vilken prissättning som skall tillämpas hade man förmodligen precis som nämnts tidigare verkligen lagt sig på listpriser. Då hade kunderna förstått att det är bäst att vänta. Om de nu skulle sänka sig 1000-2000 kr på gällande priser så skulle många av förbeställarna känna sig lurade. Dålig good will helt enkelt.

paul innergård skrev:
Personligen tror jag inte det blir någon direkt skillnad utan de här priserna är troligen det som gäller.
Det är möjligt.

Själv har jag svårt att tro att några enstaka procent rabatt ger någon nämnvärd merförsäljning och i så fall har någon räknat fel eftersom dessa nya paketeringar trots allt kostar en del extra att administrera.

Jag har länge funderat på att köpa 30D huset + EF-S 17-55/2,8 IS USM. Nu kostar det 18990:- och i "löspris" 21090:-. Det blir 10% lägre pris och det är väl inte fy skam.

ANNONS
Götaplatsens Foto