Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Zerwon

Aktiv medlem
Jag tänkte införskaffa mig en Canon EOS 650D till semestern nu i april.
(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282053)
Saken är den att den kommer bundlad med ett 18-55/3,5-5,6 IS. Känns inte som om detta är ett optimalt "allround" objektiv.
Så jag tänkte höra med er om ni har något förslag på ett bra objektiv till denna som går både att filma med och ta semesterbilder. Gör ingenting om det inte är ett Nikon orignal men om dom är bäst så lyssnar jag gärna. Är bara en amatör så jag det behöver inte vara något 10 000kr objektiv.

Uppskattar all hjälp jag kan få då jag är såpass ny inom området!

Senast ändrad:
Ett tips är att inte köpa Nikon-objektiv till en Canon-kamera ;) I övrigt så kanske inte kit-objektivet är det bästa men jag tycker absolut att du kan börja med det. Lär dig kameran, ut och fota,... du kommer efter det bli visare vad som funkar för DITT fotande. Om du behöver ljusstarkare objektiv, om du behöver längre/kortare brännvidder, bildstabilisering, osv osv.

Ett tips är att inte köpa Nikon-objektiv till en Canon-kamera ;) I övrigt så kanske inte kit-objektivet är det bästa men jag tycker absolut att du kan börja med det. Lär dig kameran, ut och fota,... du kommer efter det bli visare vad som funkar för DITT fotande. Om du behöver ljusstarkare objektiv, om du behöver längre/kortare brännvidder, bildstabilisering, osv osv.

Du tror inte på min idé där alltså ? Jag tänkte att man kunde kombinera det finaste av två världar :p
Jösses vad fel det blev!
Tack för svaret iaf, kanske får ta och köpa kameran ett tag innan avresa så jag får ett par bilder under bältet med det nya systemet.

Håller med, 18-135 STM är vad jag skulle satsa på. Har själv en 650D och som jag säger i alla trådar på ämnet, jag ångrar att jag inte köpte med STM. Nu vet jag inte om STM är bättre, men utan är det inget bra, autofokus låter för mycket när man filmar. Att det sen även har bättre räckvid gör det till ett bra val för dig :)

Håller med, 18-135 STM är vad jag skulle satsa på. Har själv en 650D och som jag säger i alla trådar på ämnet, jag ångrar att jag inte köpte med STM. Nu vet jag inte om STM är bättre, men utan är det inget bra, autofokus låter för mycket när man filmar. Att det sen även har bättre räckvid gör det till ett bra val för dig :)

När det gäller just 18-135 så verkar det av publicerade tester att döma som om STM varianten verkligen är bättre även optiskt. De data som photozone deutchland uppmätte var t.ex riktigt imponerande för en universalzoom. Gamla IS är väl inte alls så dåligt som jag trodde en gång i tiden ("sågar jag obesett" sa jag en gång), men STM är bättre.

Samma förhållande gäller inte för normalzoomen, 18-55. Där verkar nya STM vara aningen sämre (upplösning) än IS II.

Att objektivet existerar stämmer, men det kan inte användas på en EOS 650D (endast för spegelfria kameror).

Skulle snarare rekommendera 17-55/2,8 som dessutom passar på kameran.

Skulle ni som är lite mer orienterade i ämnet kunna rekomendera tillverkare, kanske även med en länk så man får någon prisuppgift ?
Tack :)

Jag tänkte införskaffa mig en Canon EOS 650D till semestern nu i april.
(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282053)
Saken är den att den kommer bundlad med ett 18-55/3,5-5,6 IS. Känns inte som om detta är ett optimalt "allround" objektiv.
Så jag tänkte höra med er om ni har något förslag på ett bra objektiv till denna som går både att filma med och ta semesterbilder. Gör ingenting om det inte är ett Nikon orignal men om dom är bäst så lyssnar jag gärna. Är bara en amatör så jag det behöver inte vara något 10 000kr objektiv.

Uppskattar all hjälp jag kan få då jag är såpass ny inom området!

Jag köte min Canon 550d för snart tre år sedan och jag köpte med ett Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS. För mig har detta objektiv funkar jättebra, och som nybörjar allround objektiv tycker jag det är helt ok. Nu efter tre år börjar jag leta efter andra objektiv men då har jag lärt mig alla grunder och fotat massor av fina bilder med mitt 18-135. Har dock hört att mer proffsiga fotografer dissar detta objektiv men som ett första kitobjektvi har det funkat perfekt för mig och är inte missnöjd ett dugg.

Skulle ni som är lite mer orienterade i ämnet kunna rekomendera tillverkare, kanske även med en länk så man får någon prisuppgift ?
Tack :)

Där inte annat anges kan du utgå ifrån att det är Canons objektiv som rekommenderas till Canons kameror osv. Om någon rekommenderar annat fabrikat, typ Sigma, Tamron eller liknande framgår det säkert tydligt.

Bra översikt av tillgängliga objektiv kan du få hos någon av de fotobutiker som säljer via nätet, t. ex: http://www.cyberphoto.se/

Grejjen var ju att undvika objektiv som passar EOS M, dvs deras spegellösa system. Alltså sådana med fattning EF-M. Kolla efter sådana till spegelkameror EF eller eftersom du har en cropsensor även EF-S (objektivfattningen heter så alltså).

ANNONS
Götaplatsens Foto