Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon släpper bärbar hårddisk
- Trådstartare Omar
- Start datum
edvardwendelin
Aktiv medlem
Om inte priset blir helt fel är det en sån där man köper!
//Edvard
//Edvard
J.Weinö
Aktiv medlem
Freddie skrev:
Fan...precis köpt en Jobo som strular för mycket för att jag ska kunna lite på den - dessutom helt värdelös batteritid.
Vilken jobo är det som har dessa egenskaper ?
Spanar lite efter nåt media att spara undan på då man är ute på resor och inte vill släpa på en LapTop.
Freddie
Aktiv medlem
JAVA skrev:
Vilken jobo är det som har dessa egenskaper ?
Spanar lite efter nåt media att spara undan på då man är ute på resor och inte vill släpa på en LapTop.
Jobo Giga Vu Pro Evolution...hade den med till en plåtning i Grekland. Batteriet tar slut på mindre än en timme. Ibland startar den...ibland inte. Som tur var hade jag även med CompactDrive 70X annars hade det varit helkört. Den har dock också strulat. Söker just nu en bärbar lagringsenhet som funkar till 100%...att det ska vara så svårt. Canon kan förhoppningsvis få till det.
Senast ändrad:
Omar
Aktiv medlem
Hej
Ett PDF dokument med mer info
http://www3.canon.de/images/pro/fot/slr/geh/file/M30_M80.pdf
MVH
Omar
MVH
Omar
Petter Stahre
Avslutat medlemskap
Det verkar ju vara en underbar liten enhet... men... läste just i specen (tack Omar) att överföringshastigheten endast är 4,1 MB/sekund från ett CF-kort (jag kan dock ej tyska, så med reservationer för tolkningsfel 
Jag förstår mig inte på tillverkare som släpper denna typ av enhet idag med så långsam överföring från CF-korten. Det tar ju en evighet (=i teorin 16 minuter per 4GB-kort, i praktiken...??) att hantera om du fotar ett evenemang och måste backup:a medan du fotar vidare, speciellt om du vill parallellagra till två hårddiskar av säkerhetsskäl.
Jobo Giga Vu Pro Evo är ca 3-4 gånger så snabb i praktiken (jag använder den) dvs 4GB på ca 5 minuter - men tyvärr ganska osäker. Dels har Jobo haft problem med mjukvaran (se för guds skull till att ha senaste firmware) och dels har de uppenbarligen problem även med hårdvaran. Min enhet är för tillfället i Tyskland och lagas efter en totalkrasch som tydligen berodde på en defekt intern hårddiskkabel. Jag skulle aldrig våga lagra kritiska bilder enbart till denna enhet.
Epson P-4500 kommer snart till Sverige (finns att köpa från Australien idag) men även den är - Epsons vana trogen (P-2000+P-4000) - långsammare än det snabbaste på marknaden.
Jag använder även en Hyperdrive H80 (förmodligen identisk med varumärket CompactDrive 70X) som fungerar klockrent (efter en firmware-uppgradering
Den är något snabbare än Giga Vu Pro Evo men saknar ju skärm för att visa bilder - så det känns alltid lite osäkert med den... "har jag laddat över detta kort eller ej?". Men som en backupenhet till någon av dessa andra enheter är den suverän och väldigt prisvärd (+batterisnål).
Om man funderar på hur snabbt en kortöverföring till mellanlagringsenheter borde kunna gå idag så är det bara att jämföra med Sandisks egen CF-läsare (till dator) tillsammans med deras nya Extreme IV-kort. Jag använder denna kombination och kommer då upp i hastigheter kring 36 MB/s i överföring, dvs under två minuter för 4 GB. Det borde förstås gå även med en portabel hårddisk.
Petter
Edit: Språk + förtydligande om Hyperdrive/Compactdrive.
Jag förstår mig inte på tillverkare som släpper denna typ av enhet idag med så långsam överföring från CF-korten. Det tar ju en evighet (=i teorin 16 minuter per 4GB-kort, i praktiken...??) att hantera om du fotar ett evenemang och måste backup:a medan du fotar vidare, speciellt om du vill parallellagra till två hårddiskar av säkerhetsskäl.
Jobo Giga Vu Pro Evo är ca 3-4 gånger så snabb i praktiken (jag använder den) dvs 4GB på ca 5 minuter - men tyvärr ganska osäker. Dels har Jobo haft problem med mjukvaran (se för guds skull till att ha senaste firmware) och dels har de uppenbarligen problem även med hårdvaran. Min enhet är för tillfället i Tyskland och lagas efter en totalkrasch som tydligen berodde på en defekt intern hårddiskkabel. Jag skulle aldrig våga lagra kritiska bilder enbart till denna enhet.
Epson P-4500 kommer snart till Sverige (finns att köpa från Australien idag) men även den är - Epsons vana trogen (P-2000+P-4000) - långsammare än det snabbaste på marknaden.
Jag använder även en Hyperdrive H80 (förmodligen identisk med varumärket CompactDrive 70X) som fungerar klockrent (efter en firmware-uppgradering
Om man funderar på hur snabbt en kortöverföring till mellanlagringsenheter borde kunna gå idag så är det bara att jämföra med Sandisks egen CF-läsare (till dator) tillsammans med deras nya Extreme IV-kort. Jag använder denna kombination och kommer då upp i hastigheter kring 36 MB/s i överföring, dvs under två minuter för 4 GB. Det borde förstås gå även med en portabel hårddisk.
Edit: Språk + förtydligande om Hyperdrive/Compactdrive.
Senast ändrad:
Zoso
Aktiv medlem
edvardwendelin skrev:
Om inte priset blir helt fel är det en sån där man köper!
//Edvard
Kan priset bli annat än helt fel på ett Canon tillbehör
Annars håller jag med, den ser skysst ut.
kent.
Eeros
Aktiv medlem
Petter Stahre skrev:
Jag använder denna kombination och kommer då upp i hastigheter kring 36 MB/s i överföring, dvs under två minuter för 4 GB.
Så om man använder denna ekvation direkt innebär det att överföringstiden för 4GB med 4MB/s blir under 18 minuter.
fhe
Aktiv medlem
Den här dök upp på dpreview för de som vill ha en engelsk sammanfattning:Omar skrev:
http://www.biosmagazine.co.uk/article.php?id=4230
Klart positivt (IMHO) att den kör samma sorts batterier som kameran.
nosferatu
Aktiv medlem
Man får notera att hårddisken är på 1.8 tum, jämföres med de flesta andra lagringsenheters 2.5 tum. Det kanske droppar hastigheten.Petter Stahre skrev:
(...) men... läste just i specen (tack Omar) att överföringshastigheten endast är 4,1 MB/sekund från ett CF-kort (...)
Den stora skärmen (+allt extra för musik, film m.m) verkar dock göra sitt för att sätta enheten i samma storleksklass som t.ex. CompactDrive PD70X. Lite synd tycker jag.
PD70X: 33 mm | 83 mm | 135 mm
Canon: 33 mm | 80 mm | 140 mm
Janne H
Aktiv medlem
Japp det är DEN man väntat på
/Janne
Janne H
Aktiv medlem
AFJ skrev:
Undrar varför man har en skärm i 640 x 480, dvs 4:3 format? Målgruppen har väl sina bilder i 3:2 format?
Mvh
Anders
Min gissning är att du har bildinfo under bilden, i stället för i bilden.
/JH
AFJ
Aktiv medlem
Janne H skrev:
Min gissning är att du har bildinfo under bilden, i stället för i bilden.
/JH
Möjligen, men om man vill se bara bilden så blir det ju lite "slöseri". Nåväl, verkar vara en "kul" liten sak, jultomten kanske...
Anders
vonlarsson
Aktiv medlem
640x480 är en standardupplösning på skärmar, det är nog därför de har denna. Jobo Giga Vu har liknande skärm...