Annons

Canon TLb?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är lite sugen på en helt manuell kamera som komplement till min EOS300V. Har sett några Canon TLb till bra pris men hittar nästan ingen info om den. Finns det någon som har några erfarenheter av den samt kan jämföra med de dyrare modellerna som F1 och FT (eller nikons motsvarande)?

Problemet med Canons manuella kameror är att de har helt annan objektivfattning än Canon autofokuskameror. Men de är billiga och kan vara värda att köpa.

Bästa om man både vill ha kvalitet och relativt lågt pris är att köra en Canon F-1 Old. Den håller bra och är gedigen och har en del roliga finnesser som spegeluppfällning och avtagbar sökare (man kan plåta utan sökare om man vill plåta i en låg vinkel och bara använda mattskivan för inställningarna).
En F-1 Old bör du kunna få för 2000-2500 i butik.

Lillebror till F-1 är FTb och FTbN som är vanliga. TLb är minstingen och prisskillnaden liten. Köp FTb eller FTbN i så fall. Kostar cirka 700-1250 kronor.

Två billiga och vanliga objektiv är 50/1,8 och 28/2,8. 50/1,8 kostar cirka 500-700 kronor och 28/2,8 700-1000 kronor i butik.

Tänk på att gamla Canonprylar är inte lika eftertraktade som äldre Nikon eftersom det gamla Canon inte passar på det nya. Det finns ofta god prutmån och inte sällan ser man mcyket damm på objektiven i butiken.

Tyvärr börjar kamerorna bli gamla. Slutaren kan börja krångla. Jag har två svarta FTb och i den ena har andra ridån i slutaren börjat krångla. Det lär kosta cirka 500-700 kronor att laga. Slutaren i F-1 old är antagligen betydligt tåligare.

Förutom Canon F-1 old är Canons modeller från sena 70-talet och hela 80-talet (A- och T-serierna) inte så mycket att ha för den som vill plåta fullt manuellt. Canon har varit mer inriktad på automatik och även om man kan ställa in dem manuellt är det krångligt att föra över kamerans värden till bländare och tidsratt.
Visserligen är Canon T-90 lätt att plåta manuellt med, men den är konstruerad som en Eos och då har du ju förlorat känslan och vitsen.

Ett annat alternativ är att leta efter en Canon Eos-1 (den första varianten). Den börjar bli billig (ca 3000 kr) och är lämplig att plåta manuellt med.

Canon AT1 är helt manuel. En mycket trevlig och lättanvänd kamera. Kostar 800 - 1000 kr på begagnatmarknaden. /Göran

TLb är helt OK. Helt mekanisk robust kamera. En nackdel (som den delar med de flesta äldre kameror) är en något mörk sökare.

Skillander mot FTb:
- kortaste tid 1/500
- centrumvägd i stället för utsnittsmätning
- saknar inställd tid i sökaren
- saknar självutlösare
- saknar strömbrytare (använd objektivlock)
- saknar blixtsko

Visst går det att byta sökarskiva på vissa modeller för att få dem lite ljusare. Går det på TLb och/eller FTb?

Sen undrar jag lite över Nikon F3 (och F2) som många verkar skryta så mycket över. Vilka modeller hos t.ex. Canon och Pentax kan sägas motsvara den i prestanda och funktioner?

Motsvarigheterna till F3 är väl Canon F1 new och Pentax LX. Gissar att F1 old motsvarar Nikon F2 rakt av.

Har kikat runt lite på ebay nu och det verkar som om det går att hitta t.ex. F-1or till mycket bra priser också. En sak jag undrar över efter att ha läst om de olika F-1 modellerna: hur ser man skillnad på dem (om säljaren t.ex. inte är säker själv)? Tydligen står det ju bara F-1 på alla tre modellerna, och det är främst F-1 new jag känner mig sugen på. Kan man gå efter serienummer?

Jag vet inte riktigt hur man ser skillnad på de två första F-1:eek:rna men den sista (new) ser lite annorlunda ut. Istället för spaken som finns på framsidan av F-1 old har den ett litet grepp eller vad det är, sedan är ratten för slutartiderna och avtryckaren upphöjda lite grann. Här är instruktionsböckerna i alla fall, så du kan ju kolla lite på bilderna som finns där.

Canon F-1 (old):
http://www.canonfd.com/pdf/f1.pdf

Canon F-1 (old/n?):
http://www.canonfd.com/f1ninstructions/f1ninstructions.pdf

Canon F-1 new:
http://www.canonfd.com/f1n/f1n.htm

F-1 old har slätt bakstycke.

F-1 old II (F1n) har hållare för filmtyp (kartongbit) på bakstycket.

F-1 New har ett litet handgrepp och men ingen självutlösarspak på fronten.

Vilka är då alternativen om man vill utnyttja de lägre priserna på begagnade canonobjeltiv men vill ha en liten robust kamera typ Nikon FM(2)? Efter att ha läst en del om F1 så verkar det ju vara en ganska stor och tung kamera (vilket i och för sig kanske inte behöver vara ett problem). Har Canon någon direkt motsvarande helmanuell och dristsäker kamera?

Och en liten utvikning: någon som känner till Cosina CT-1A? Min flickvän har fått med en sådan från sina föräldrar och jag undrar om det är värt att försöka ordna upp den. Tydligen repade den några filmer sist den användes och det verkar som om den varit utsatt för sand. Ser annars ut att vara i hlt ok skick bortsett från lite rost i nederkanten på bakstycket. På den sitter ett Cosinon 50mm 2,0.

Canon har inga lätta helmekaniska kameror typ Nikon FM2. Vill du en mekanisk Canon får du stå ut med 700-800 gram.

Prova att blåsa ren Cosinan och ta sedan en testrulle. Det är en helt OK kamera med ett helt OK objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto