Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Coolpix 8400

Produkter
(logga in för att koppla)

Igelkott

Aktiv medlem
Tja! Längesen nu.

Jag tänkte starta en tråd angående Nikons "semi-proffskamera" (ursäkta uttrycket) Coolpix 8400.

Kanske finns någon där ute som använt sig av en sådan här rackare och kan uttala sig om ev. brister?
Jag föll för det 24 mm långa vidvinkelläget som kan fås till 17 mm med konverter. Och närgränsen 3 cm i macroläge lät ju kul.

Kan man få skärpedjupet att påminna om SLR:r på teleläget 85 mm vid porträtt tror ni?

Är det för mycket pengar för en leksak som man inte kan byta objektiv på?

// Magnus

Igelkott skrev:
Är det för mycket pengar för en leksak som man inte kan byta objektiv på?

// Magnus

Jag tycker definitivt det är för mycket pengar att lägga på vad du kallar en "semi-proffskamera". Den är ju en digitalkompaktare som kostar en 1000-lapp mindre än en D70 med kitlinsen. Som nöjd D70-ägare kan jag inte för mitt liv se frälsningen i en 8400.

Storleken mellan 8400 (113 x 82 x 75) och D70 (140 x 111 x 78) tycker jag inte hellre är anmärkningsvärt stor skillnad som skulle ligga D70'n i fatet.

Allt som du nämner som fördel med 8400 (okej - 3 cm närgräns) går ju att få på D70'n och du har oändliga utbyggnadsmöjligheter. 3 cm i macroläget - då hoppas jag att du inte skall ta på insekter. De tenderar ju att inte gilla påhälsning av gluggar om du nu inte nukar på dem fett mycket kylspray.

Lycka till med ditt köp av D70 eller varför inte D50.

Hej!
Vart får man tag på kyl-spray någonstans? Kan ju vara användbart!
Finns det någon kylsprayskanon typ "kraftig brandsläckare" som man kan använda på fåglar? ;) Skulle oxxå vara användbart hehe
/E

De hade, artnr: 36-521, sida 257 i katalog v&s-05.
Hur det är med kvaliten vet man aldrig när det gäller Biltema...

ANNONS
Götaplatsens Foto