Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3 lååååång exponering...

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Dawson

Aktiv medlem
Hej,
jag försöker att få till långa exponeringar, längre än 30 sek utan att behöva röra avtryckaren eller använda mig av fjärrutlösare då detta ej fungerar i mitt uvhus. Har provat alla varianter med multiexponering och timer som jag kan komma på. Varför är begränsningen så lite som 30 sek på alla kameror?

// Alex

Har ingen fjärrutlösare till min egna kamera än så i bulb läge brukar jag sätta ett gummiband med ngn gummi grej som håller ned avtryckaren.

Varför begränsningen är 30 sekunder eller varför Canon har +- 2 steg i exponeringskompensation har jag ingen aning om...

Varför begränsningen är 30 sekunder eller varför Canon har +- 2 steg i exponeringskompensation har jag ingen aning om...

Ja det är också en mycket intressant fråga, varför går det bara att ha + - 1 steg i auto bracketing på nikonkameror? Hade gärna fått vara upp till 5 steg ! Samma sak med bracketing vid 30 sek då går den bara på + även om man vill ha minus också?

Mvh // Alex

Kan du inte bygga en kabelgenomföring eller tätat kontaktdon i huset? Det beror förstås på hur djupt du tänkt dyka, eftersom trycket inte är nådigt så fort man kommer ner en bit. Men att borra ett hål i huset och medelst o-ringar och kanske tätningspasta skruva dit en kontakt för fjärrutlösare borde funka, så länge du inte ska ner på 100 meters djup eller så;-) Det svåra är väl att borra utan att göra sprickor i huset, om det är av plexiglas. Sen måste man ju täta kabeln som sitter på utsidan, men det är nog inte så klurigt.

Jag blir väldigt nyfiken, vad är det för bilder du tänker ta som behöver längre än 30 sekunder?? Låter spännande, har du tagit några bilder med långa tider som man kan få se? DÅ menar jag såklart under 30 sekunders exponering.

Hmm, genomföring kanske blir mitt enda val men jag kommer inte borra utan jag löser det på ändå :)

Har tagit lite 30 sekunders men det räcker oftast inte...

// Alex

Bilagor

• tester.jpg
    tester.jpg
    42.7 KB · Visningar: 801
Fjärr med möjlighet till att låsa utlösaren i bulbläge är det smidigaste har jag kommit fram till.
Jag har varit i kontakt med nikons support ang. detta och även frågor gällande gafflingen. Det gäller iofs D300, men gissar på att dom funktionerna är dom samma?
Förklarade att funktionen för gaffling i burst mode är otillräcklig för att täcka in det dynamiska omfånget i vissa lite mer extrema scener, supportkillen var väldigt intresserad och bad mig beskriva saken på engelska och skickade sedan vidare det till nån annan del i nikons produktionslag. Tror inte det blev nåt mer av det sen dock.
Det borde ju vara en ganska enkelt teknik att tillåta längre slutartider och lite mer flexibilitet i gafflingen.

Man kan väl använda ett vanligt stopp-ur att ta tiden med vid längre tider? Måste väl finnas sånna som tål dykning också.

Jag skulle inte borra utan köra optiskt eller magnetisk överföring igenom väggen.

Jag har faktiskt tänkt bygga ett simpelt undervattenshus och ha ett tungelement på insidan och en lös magnet utanför som avtryckare. Med lite elektronik kan man enketl få en start/stopp funktion så man inte behöver hålla/lägga magneten på huset.

Man kan väl använda ett vanligt stopp-ur att ta tiden med vid längre tider? Måste väl finnas sånna som tål dykning också.

Jag skulle inte borra utan köra optiskt eller magnetisk överföring igenom väggen.

Jag har faktiskt tänkt bygga ett simpelt undervattenshus och ha ett tungelement på insidan och en lös magnet utanför som avtryckare. Med lite elektronik kan man enketl få en start/stopp funktion så man inte behöver hålla/lägga magneten på huset.

Är inte minneskorten lite känsliga för magnetism?

Är inte minneskorten lite känsliga för magnetism?

Ingen aning, men jag brukar sätta fast min telefon i bilen på en rejält stark magnet, och än har den inte tappat minnet.

Du får väl prova och lägga minneskortet på en magnet och se om nåt händer.

Varför skulle dom vara känsliga för magnetism?

HF-stråling i microugnen kanske inte är så nyttigt förstås.

Ingen aning, men jag brukar sätta fast min telefon i bilen på en rejält stark magnet, och än har den inte tappat minnet.

Du får väl prova och lägga minneskortet på en magnet och se om nåt händer.

Varför skulle dom vara känsliga för magnetism?

HF-stråling i microugnen kanske inte är så nyttigt förstås.

Jo men mobiltelefonmagneterna var ju vanliga förr när man inte hade minneskort. Går ju inte att använda magneter på telefoner med litiumbatterier.

Jag hade för mig att dom var lite känsliga. Precis som hårddiskar. Har aldrig testat eller så.
Dom kanske inte är det.

"A magnet powerful enough to disturb the electrons in flash would be powerful enough to suck the iron out of your blood cells"
/ Bill Frank, executive director of the CompactFlash Association

Tål litiumbatterier inte magnetism?

Har inte märkt av några skadliga effekter än.

Hur som helst så behöver man ju inte sätta magnetetn nära minneskortet och batteriet i kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto