Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D780 för filmning och vlog

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tanke

Skulle jag köpa en kamera för ändamålet skulle jag vilja ha en kamera med flipp-skärm så att jag kunde se vad jag filmade om jag t.ex. var ute och gick och använde en selfiepinne. Nikons skärmar går inte att vända rund som på t.ex. Canon och Olympus m.fl. Skönt också om man filmar på stativ att se var i bildrutan man är utan extra monitorer.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Tror nog Z50 är mer en VLOG kamera och skulle jag själv fundera på 780 så hade jag nog gett mig själv rådet att titta på Z6 istället. Mina tankar om det :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Skall du lägga så mycket pengar kan du lika väl gå på en D850 direkt, alternativt Z6 eller Z7. Men det känns overkill om du bara skall vlogga...
D850 har i och för sig bra videokvalitet, men autofokusen i video är knappast användbar för ändamålet. Vill man främst fotografera kan det förstås vara ett bra alternativ, men det var inte det frågan gällde. Tänker man köra statiskt eller själv ratta fokus går det förstås också. Man bör dock notera att "focus peaking"-funktionen bara fungerar upp till 1080p på D850, vilket sannolikt beror på att processorn inte orkar med det i 4K. Z-kamerorna har ju en generation nyare processor. Om video är det viktigaste är det också snarast kontraproduktivt att lägga pengar på Z7, eftersom Z6:ans sensor är bättre lämpad för det.

D780 bör bete sig ungefär som Z6, med reservation för att fokusmotorerna i F-fattningsobjektiven generellt inte är lika bra för följande videofokus. Det gäller ju dock även om man kör dem på en Z-kamera med FTZ-adaptern.

Ingen av ovanstående kameror har dock vändbar skärm, så ska man se sig själv får man även koppla in en extern skärm e dyl.
 

MagnusCal

Aktiv medlem
Tack så mycket för många bra invändningar.
Jag funderar på en ny kamera och jag vill ha en Nikon med fullformat.
Det är egentligen stillbild jag är mest ute efter, men, jag har funderat på att göra lite filmer och om det skulle gå med samma vore ju det toppen.
En fråga där, finns det lösa skärmar som passar till 780?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Finns olika

Det finns lite olika i olika prisklasser. Man får avväga saker som vikt, storlek, strömförsörjning till monitorn etc. Sedan gäller det ju att det finns kompatibla in- och utgångar av t.ex. hdmi-typ. Ring upp cyberphoto eller Scandinavian photo och hör med dem vad som finns inne och passar aktuell modell. Kanske är det någon som redan fått tag på en 780 som vet?

exempel:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/videotillbehor/kameramonitor/kameramonitor/viltrox-dc-70-ii-4k-kompatibel-lcd-monitor
 
ANNONS