Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dagens I-landsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

feskarn

Aktiv medlem
Jag har nu fått ett erbjudande från en kompis i USA att han kan köpa diverse Canon prylar till lågt pris.
Jag har bestämt mig för att satsa på ett nytt objektiv och det här är mitt problem, jag vet inte vilket jag ska välja!
Det är två mycket olika objektiv som står på listan, 17-40mm f/4 eller 400mm f/5,6. Kommer troligtvis kunna få 17-40 för ca 5000:- och 400mm för ca 8000:-.
Just nu håller jag på mycket med naturfoto och speciellt fåglar men har även börjat intressera mig för landskap därav valet av 17-40.
Vilket tror ni är det klokaste valet av dessa två?
Börjar bli lite stressad då jag måste välja innan måndag.

/Hampus

Ur rent fotografisk synvinkel tror jag ingen kan hjälpa dig bättre än du själv. Men ekonomiskt så "sparar" du ju mer på det längre objektivet i amerikat. Så vet du med dig att du kommer att sitta där med båda två ändå till slut så är det väl det långa du skall köpa.

Kör inte så mycket natur/fågelbilder, men i detta fallet, vette fåglarna, :) ,om jag inte skulle valt 400'an

/ E

Jaha, nu var det gjort.
Jag fick några extra dagars betänketid och ändå kunde jag inte bestämma mig, så det fick bli båda två.
Jag tackar för era goda råd och hoppas att jag har gjort ett bra val:)

Mvh Hampus

400mm fungerar fint till landskap det med. Att det måste vara vidvinkel för landskap bestrider jag. De flesta av mina landksapsbilder är med lättare tele och måånga med långt tele. Snittet bland mina landskapsbilder ligger nog på +100mm..

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto