Annons

dagisbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Zzzz

Aktiv medlem
Hej, jag tänkte gå en dag i min sons fotsår, alltså inne på dagis och ville dokumentera så mycket som möjligt. har ni några tips på hur jag ska få till bra bilder?

Att sitta och ligga på golvet är ganska självklart.

Men vad mer? Vill inte behöva komma hem med halvkassa bilder.

Kom gärna med tips. Tänkte ta med mig mina båda objektiv, 18-55mm o 55-200mm, och dessutom köpa till en ny blixt. Har f.ö. en canon eos 400d.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tänk på att du måste begära in tillstånd från de andra föräldrarna om du vill fotografera på ett dagis.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tror Jeppe har en poäng här och min gissning är att det inte kommer att vara så populärt.

Av förklarliga skäl är misstänksamheten stor bland föräldrar och personal som jobbar med barn gentemot personer som visar intresse för att komma nära deras barn.

Som fotograf tycker jag det det är trist men som förälder har jag full förståelse...

Men du kanske redan har kollat av att der är OK att fota och då är det bara att lycka till.

Fota i RAW så du kan fixa till vitbalansen i efterhand, auto läget är inte så pålitligt på en 400D om du gör inomhus i varierande ljust (vilket jag antar det kan vara på ett dagis).

En extern blixt, typ 430 är ett lyft för dina blixtbilder.



Mvh
Anders
 

Zzzz

Aktiv medlem
tack för svaren,

bilderna ska vara till dagiset. de brukar göra egna foton men nu har jag erbjudit mig göra det åt dem, de brukar efter varje utflykt hänga upp bilderna på väggen så alla föräldrarna kan se.

Det är alltså inte bilder för eget bruk. Men ja föräldrarna har godkännt. Jag är snart färdigutbildad sociolog och har genomfört barn intervjuer ett antal gånger så jag vet hur viktigt det är med godkännande från föräldrar.

Tack för svaren, en 430 ex är faktisk vad jag hade planer på att investera i :D
 

Anders Östberg

Guest
Zzzz skrev:
Hej, jag tänkte gå en dag i min sons fotsår,
...
Oj, kanske bättre att du tar honom till en läkare som kan plåstra om fötterna på honom.

Eller är det kanske en variant på "gå en dag i mina skor"?

(Sorry, kunde inte låta bli). :)

Jag håller annars med föregående skribenter, du bör nog ta reda på om dagispersonalen och andra föräldrar vill att du fotograferar först. Dina objektiv kräver nog blixt eftersom dom inte är alltför ljusstarka, bästa resultat tror jag du får om köper en blixt som kan vinklas upp och studsa i taket.

Ett tips är också att experimentera lite hemma så du hittar inställningar som kan fungera, innan du tar bilderna på dagiset.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hoppa över telezoomen inomhus.
Gå nära.
Försök variera dig, detaljbilder, vanliga bilder och översiktsbilder.
Variera mellan skarpa bilder och oskarpare där du får fram barnens rörelser. Du kan panorera när de springer.
Glöm inte personalen.
 

RG

Avslutat medlemskap
55-200 och stå utan för grindarna och kom ihåg att stå på allmän plats.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
paul innergård skrev:
Med blixt kan du köra på andra ridån och gärna med längre synktider.
Jag tycker oftast det är bättre att blixten brinner av på första ridån. Då får man bilden att frysa i rätt ögonblick, men andra ridån tappar du tajmingen vid långa slutartider.
 

Palletheking

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jag tycker oftast det är bättre att blixten brinner av på första ridån. Då får man bilden att frysa i rätt ögonblick, men andra ridån tappar du tajmingen vid långa slutartider.
Helt riktig när det är viktigt att fånga ögonblicket. Jag tänkte nog mer på bilderna där man rent allmänt speglar lek o fart. Sen så är jag rätt svag för just andra ridån och lång synk. Själv har jag barn på kooperativ och delar glatt med mig med diverse CD-skivor till andra föräldrar. Ingen som misstycker, jag lägger aldrig ut bilder över nätet på andra ungar än mina egna.
 

Palletheking

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Märks att du inte vet nått om min blixtteknik. ;)
För egen del har jag skrotat blixten. Satsar på att enbart köra i befintligt ljus. Inget alternativ för de som är yrkesverksamma. Som glad amatör kan man dock kosta på sig att lyxfota. kan dock tänka mig att det blir en blixt om några år. Kan ge mig sjutton på att nu om inte förr kommer jag sakna blixt vid en massa olika situationer bara för att man gjort sig av med den.
 
ANNONS