Annons

Dags att ersätta/komplettera kitobjektivet

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte använda en del av min skatteåterbäring till ett nytt objektiv.
Jag har idag 17-55 kitobjektivet och ett Sigma 70-300.

Min första tanke är att köpa ett Tamron 28-75/2.8 XR Di eftersom jag läst mycket gott om det.
Finns det nåt annat objektiv som jag bör kolla på också?

OBS. 3500kr som Tamronobjektivet kostar är min absoluta övre gräns kostnadsmässigt.

Tamron-gluggen saknar vidvinkel på din kamera. Därför kanske du ska titta på en normalzoom med liknande omfång som din paketzoom men med bättre kvalitet.

Det finns i stort tre att välja mellan som jag vill framhålla:

Canon EF-S 17-55/2,8 IS
Sigma 18-50/2,8 EX
Tamron 17-50/2,8

Alla har den fördelen att de är ljusstarka vilket ger fler bildmöjligheter. I teleläget är de 2 steg ljusstarkare vilket motsvarar skillnaden mellan iso 400 och iso 1600.

Canon-gluggen har dessutom bildstabilisering.

Hur de är jämfört med Tamron 28-75 vet jag inte. Men Canon och jag tror även Tamron ska ha mindre distorsion i vidvinkelläget. Alltid trevligt om raka linjer blir någorlunda raka.

Hur som helst är nog alla objektiv bättre än dit paketobjektiv.

Även Sigmas 17-70/2.8-4.5 kan ju vara värt att kolla på.

Canons 17-55/2.8 IS är säkert jättebra, men det ligger ju en bra bit över din budget.

En grej som jag glömde nämna i mitt första inlägg är att jag känner att jag inte använder vidvinkel delen av objektivet så ofta. Jag känner oftare att jag inte kommer tillräckligt nära utan att byta till 70-300 då jag kanske kommer lagom nära i närheten av 70mm läget. Det var därför jag tittade mest på 28-70 objektivet.

Ett Sigma EX 24-70, 2.8 har kompisen och det är han väldigt nöjd med, kostar iofs en 500:ing mer än Tamronen men det kanske det är värt ?

ANNONS
Götaplatsens Foto