Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags för en Systemkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikitz

Medlem
Hejsan!
Jag heter Viktor och det är såhär att jag tänkte skaffa mig en kamera. Jag är dock riktigt färsk
Inom området vad det gäller vilken kamera man skall skaffa. Jag vet att jag vill ha en bra digital-systemkamera som kan ta riktigt bra bilder. Jag har tänkt att fotografera ute i naturen. eftersom jag är helt ny inom området så vill jag inte köpa en svin dyr (typ 12000 spänn ) . Jag vill inte börja med att gå till en butik och riskera att få prata med en duktig säljare. Tänkte istället om jag kunde få lite tips på olika modeller som kan va bra för en färsking men som då även tar bra bilder. Tack för hjälpen! :)

Hejsan!
Jag heter Viktor och det är såhär att jag tänkte skaffa mig en kamera. Jag är dock riktigt färsk
Inom området vad det gäller vilken kamera man skall skaffa. Jag vet att jag vill ha en bra digital-systemkamera som kan ta riktigt bra bilder. Jag har tänkt att fotografera ute i naturen. eftersom jag är helt ny inom området så vill jag inte köpa en svin dyr (typ 12000 spänn ) . Jag vill inte börja med att gå till en butik och riskera att få prata med en duktig säljare. Tänkte istället om jag kunde få lite tips på olika modeller som kan va bra för en färsking men som då även tar bra bilder. Tack för hjälpen! :)

Om du tycker att 12 000 kr är svindyrt, vilket pris tycker du då är rimligt?
En "instegskamera" med objektiv kostar 5000-6000 kr.

Om du tycker att 12 000 kr är svindyrt, vilket pris tycker du då är rimligt?
En "instegskamera" med objektiv kostar 5000-6000 kr.

Nu kanske jag e ute och "seglar"? :)
Nu med den här frågan kommer ni att tycka att jag är riktigt korkad haha men vad är skillnaden på en instegskamera och en systemkamera? Är det så att en systemkamera ligger runt 12 papp?

Hejsan!

Ska du ta riktigt bra bilder så är det du som tar dem inte kameran. Sedan är det klart att bra teknisk kvalitet oftast inte skadar. Vad mera specifikt tänker du fotografera ute i naturen? Det avgör vilka/vilket objektiv du behöver.

Vad det gäller kamerahus hade jag föreslagit Pentax K-30 som nog är marknadens mest undervärderade kamera. Den är nog inte bäst på någonting men väldigit nära på många oråden, och sammantaget ger det en bra helhet. Den borde vara bra som naturkamera eftersom den till skillnad från de flesta instegskameror är rejält väderskyddad och dör inte av några regnstänk (den är dock inte vattentät). En annan fördel är att den även kan köra på vanliga icke uppladdningsbara batterier vilket kan vara bra om man är ute i vildmarken med långt till närmaste strömuttag för laddaren.

Det faktum att Pentax inte är ett lika prestigeladdat märke som t.ex. Nikon och Canon gör dessutom att du får väldigt mycket för pengarna.

Nu kanske jag e ute och "seglar"? :)
Nu med den här frågan kommer ni att tycka att jag är riktigt korkad haha men vad är skillnaden på en instegskamera och en systemkamera? Är det så att en systemkamera ligger runt 12 papp?

Instegskamera är en systemkamera som tagits fram för att vara billig, där man kompromissar en hel del vad det gäller kvalitet för att få ned priset. De är oftast lite plastigare, sämre väderskyddade, ofta får ergonomin stryka på foten, t.ex. genom att man har en inmatningsratt istället för två, att fler funktioner ligger dolda i menyer istället för att sitta på lätttillgängliga välplacerade knappar.

När det gäller bildkvalitet är det huvudsakligen två saker som spelar in. För det första hur bra sensorn är och för det andra hur bra objektivet är.

När det gäller sensorn så är antalet megapixlar inte så viktigt om du inte tänker göra meterstora bilder. 12 Megapixlar räcker långt. Vad som därimot är viktigt att kolla upp är brusegenskaper i svagt ljus. Oftast är det så att ju större pixeltäthet desto sämre lågljusegenskaper, och jämför man två sensorer med samma pixeltäthet brukar den nyaste konstruktien vara bäst. Av detta följer att man bör välja stora nya sensorer. Din budget sätter dock stopp för de största sensorerna.

Ser vi till vad en riktigt bra systemkamera kostar så, är det sannolikt att bara objektivet är dyrare än dina svindyra 12.000 kr, men det är inte detsamma som att inte något billigare kan fylla dina behov alldeles utmärkt. Mycket av skillnaderna mellan dyr och billig kamera ligger i om man alltid kommer hem med bilder, dvs håller den länge, är byggkvaliteten sådan att den klarar lite misshandel, sitter knapparna rätt så att man hinner ta bilden innan motivet försvinner. Dvs sådana saker som egentligen inte påverkar bildkvaliteten, men är alldeles nödvändiga om kameran ska tjäna in ditt levebröd.

Kanske

Eftersom du bara fått ett tips på kameramodell med objektiv så kommer här ett till:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=600d18250

Tycker faktiskt det är ett riktigt prisvärt paket och jag är tveksam till om du hittar ett liknande. Bägge objektiven är hyfsat bra och har bildstabilisering. Telezoomen har dessutom bra närgräns och klarar av att ta närbilder på sländor, fjärilar och andra djur i den storleken. Även bra närgräns på den korta zoomen. Kameran är fin och har en underbar vinklingsbar skärm och är även fin för video. Använder den alltid framför 7D och 5DIII (betydligt dyrare kameror) när jag ska videofilma fågel. Kameran har där en underbar finess som saknas hos de flesta andra systemkameror: Man kan vid videofilmning använda den mittre delen av sensorn och få ca 3 gångers extra förstoring vid videofilmning med fantastiskt bra resultat. För att få samma förstoring/bildvinkel med min 5DIII (som du får med telezoomen i paketet) så behöver jag sätta på ett 1200 mm tele!!!!
Nedan ett utsnitt ur en videoruta där jag filmat med nämnda funktion på ca 40 m avstånd med ett 400/5,6 (teleobjektiv)

Bilagor

• skogssnappa.jpg
    skogssnappa.jpg
    88.5 KB · Visningar: 695
Eftersom du bara fått ett tips på kameramodell med objektiv så kommer här ett till:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=600d18250

Tycker faktiskt det är ett riktigt prisvärt paket och jag är tveksam till om du hittar ett liknande. … )

Egentligen bär det mig emot, jag är nikonist. Hade hellre rekommenderat en Nikon kamera. :)
Men när jag såg paketet som föreslagits ovan … vill jag bara tillägga:
Köp blixten oxå.

/jonas

Var i liknande situation nyligen så jag vet att det känns som en djungel med olika märken, modeller fototermer som man inte vet vad de betyder, olika objektiv osv. Instegskamera är en enkel nybörjarkamera. Nikon och Canon har inom detta område väldigt enkla till mer avancerade. Säkert är det samma sak med de andra märkena som jag vet för lite om för att uttala mig. Vill du mest bara sikta och trycka av, vilket jag antar att du inte vill eftersom du väljer systemkamera, så är det kanske tillräckligt med en av de enklaste och också billigaste. Vill du utvecklas med din kamera så kanske en "mellan"modell är bra, tex den som tipsats om Canon 600d, eller Nikon 5100 som är liknande. Att du köper en kamera som funnits ett par år gör att du får en bra kamera till ett bra pris, Canon har en nyare modell som heter 650d och Nikons nyare modell heter Nikon D5200. Självklart är de lite förbättrade men de äldre modellerna finns till bra priser nu och är inte sämre kameror för att de funnits ett par år, antagligen skulle du känna dig nöjd med båda. Sen finns ytterligare en lite mer avancerad modell, Canon 60D och Nikon D7000. De har fler möjligheter till snabba inställningar som du lättare kommer åt i och med två rattar som nämnts, istället för en, du måste inte in i menysystemet för att göra inställningar. De har även andra fördelar men är samtidigt större och tyngre, en fördel tycker vissa, medan andra hellre vill ha en lättare kamera. Mitt råd är att läsa på så mycket som möjligt på nätet, olika fotoforum, ställ de "dumma" frågorna. Biblioteket har fototidningar, gå flera gånger och känn på olika kameror, kolla hur menyerna är upplagda på olika märken, det kan också påverka vad man föredrar. Lycka till!

Skall du köpa nytt så skulle jag också säga att Pentax K-30 är väldigt prisvärd. Jag skulle säga att den ligger ett halvt snäpp över resten av instegskamerorna, med funktioner som man inte brukar se i den prisklassen (som dubbla kontrollhjul och vädertätning). Tex i paket med de två vädertätade kitobjektiven --> http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-3018200

Nikons D3200 verkar också väldigt prisvärd för den bildkvalitet man får, dock i ett mindre avancerat hus --> http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD3200rod18200VR

Men om du vill ha mest för pengarna skulle jag köpa begagnat. Pentax K-5 är fortfarande klassad som en av de bästa APS-C kamerorna som finns, och de börjar komma ut på begarnatmarknaden för billiga pengar. Tex finns det just nu en till salu här på fotosidan för 5000kr med kitobjektiv.

Jag var och klämde på en k-30 igår, men säljaren på Mediamarkt varnade mig om det snåla utbudet på moderna gluggar. Hur ser det ut på den fronten egentligen? Jag är speciellt intresserad av någon motsvarighet till Nikons 35/1.8 och 50/1.8. Dessa sägs ju ge väldigt mycket pang för pengarna.

Dubbla kontrollhjul, U1/U2, vädertätning och bra kitobjektiv är ju onekligen frestande.

Canon och Nikon är ju de stora fabrikaten och därmed stort utbud på beg optik m.m.

Om man talar Canon så har de också bra objektiv med bra "pang" för pengarna ;-)
T.ex EF50/f1,8 och EF85/f1,8.

Sedan när du känner för att utöka med tele så finns också fantastiska EF70-200/f4,0 L.
Beg pris runt 4000:-.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

Dessvärre har väl inte Canon 35:an för ett och ett halvt papp, vilket får mig att tveka.

Hur ser det ut med autofokusen på Pentax k-30, t.ex. när ett barn rör sig i hög hastighet från tre till noll meters avstånd? Är det möjligt att få en krispig bild i en sådan situation?

Canon EOS 1100D eller EOS 650D eller Nikon D3200 eller D5200 är "trygga" val. Det är kameror från stora tillverkare och det finns en uppsjö av objektiv och andra tillbehör att välja på. Pentax K-30 är en "uppstickare" som konkurrerar med bättre kvalitet till ungefär samma pris, men utbudet av tillbehör är mer begränsat.

Jag var och klämde på en k-30 igår, men säljaren på Mediamarkt varnade mig om det snåla utbudet på moderna gluggar. Hur ser det ut på den fronten egentligen? Jag är speciellt intresserad av någon motsvarighet till Nikons 35/1.8 och 50/1.8. Dessa sägs ju ge väldigt mycket pang för pengarna.

Jag är inte så bevandrad i Pentax-djungeln, men Pentax DA 50/1,8 verkar vara en rätt bra glugg.
När de gäller 35:eek:r så är Pentax egen DA 35/2,4 AL ganska ljussvag i jämförelse med Nikons 35:a. Samyang MF 35/1,4 AS UMC är bättre, men också dyrare.

Personligen så tycker jag att fast optik är ganska begränsande. Jag hade valt en bra zoom i stället för att köpa flera fasta gluggar. Sigma AF 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM till Pentax verkar vara en riktigt lovande glugg.

Senast ändrad:

Dubbla kontrollhjul, U1/U2, vädertätning och bra kitobjektiv är ju onekligen frestande.

Jag skulle tro att killen på MediaMarkt ville sälja på dig en lite dyrare Nikon eller Canon. Visst dessa båda har större optikprogram, men Pentax själva har över 90 objektiv att välja mellan sedan finns det ju andra tillverkare som t.ex Sigma som gör mycket bra optik. Du behöver knappast vara rädd att bli utan optik. Någon motsvarighet till 35/1.8 tror jag inte de har men Sigma har en 35/1.4

Sedan undrar jag om inte både 35 och 50 ligger lite väl nära varandra i brännvidd för att motivera köp av båda. Jag hade nog föreslagit någon av kit-Zoomarna för att täcka vidvinkel och normalområdet och sedan en ljustark 50 för sådant som t.ex porträtt eller annat där man vill ha kort skärpedjup för att få en oskarp behaglig bakgrund

Tackar!

Jag vill börja med att tacka alla som är inne och delar sina tips och råd. Jag uppskattar VERKLIGEN länkarna som ni har delat med er av för det blir en ren ''djungel'' med massa bokstäver-siffror (haha) för jag är ju som sagt en riktig nybörjare inom det här området.

Hejsan!

Kolla här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/test-pentax-k-30-och-k.htm

Och det där med objektiven... det har tillverkats minst 25 miljoner Pentax-objektiv med K-bajonett, Pentax, Sigma Samyang och Tamron har ju ett rätt rejält utbud med Pentax-objektiv. Det borde räcka ett bra tag för dig. Men akta dig för Pentax LBA (Lens Buying Addiction), man kan aldrig sluta köpa fler... ;-) Vill du ändå ha fler möjligheter så köper du en adapter Pentax K-M42. Då kan du köra med alla gamla M42-objektiv också. Du hittar dom för någon 100-lapp på Tradera.

Mitt tips: Pentax K-30 med DA18-55 WR, eller DA 18-135WR, så är både kamera och objektiv väderskyddade, och klarar alla väder som du klarar att stå ut med. När Canikonerna ger upp för dåligt väder, eller plastar in sina grejer i Ica-kassar, så kör du bara på som vanligt! Inga bekymmer :)

Hittar du en beg. Pentax K-5 till ett bra pris kan det också vara ett bra alternativ. Den är också väderskyddad som K-30n. Fler inställningsmöjligheter, men K-30 räcker vääääääääldigt långt. Den spöar ALLA instegskameror med hästlängder!

PS: Pentax har bildstabilisering OCH AutoFokus-motor i kamerahuset! Det innebär att ALLA objektiv du hänger på kameran går att använda med bildstabilisering och AF (om det är ett AF-objektiv). Andra fabrikat bygger in bildstabilisering i objektiven, som blir tyngre, komplexare och dyrare... En del andra kamerahus har inte ens autofokusmotor...Go Pentax! DS.

Väckelsemöte

Det börjar låta som ett religiöst väckelsemöte! Konstigt att inte fler är frälsta av Pentaxguden. Det kanske finns nackdelar också?!

Det börjar låta som ett religiöst väckelsemöte! Konstigt att inte fler är frälsta av Pentaxguden. Det kanske finns nackdelar också?!

En nackdel kanske kan vara att Pentax inte slänger ut miljarder på reklam (som måste betalas av de som handlar av de stora drakarna. Pentax gör bra grejer som vanligt folk kan ta bra bilder med. Inga konstigheter med det. Vadå Pentax gud? Kolla hur mycket som skrivs om Canon och Nikon och jämför...

Du köper vilket system du vill, och jag köper mitt! OK? Jag rekommenderar det jag har testat och kan stå för. Vad vill du rekommendera för samma pengar och motsvarande specifikationer och bildkvalitet? Eller vill du bara klaga på nåt du aldrig ens testat?

Här står nackdelarna från Fotosidans test av K-30 (det är texten under minus...)

Plus
+ Bland de bästa APS-C-sensorerna
+ Bra bildkvalitet vid höga ISO-lägen
+ Omfattande vädertätning.
+ Rejält säkert grepp
+ God ergonomi
+ Genomtänkt hantering

Minus
– Lite svagt batteri
– För hög kontrast på skärmen
– Okänsligt avtryck
– Inget batterigrepp