Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorlösning för stort antal bilder? Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Funderar på hur man löser lagringen av bilder på vettigt sätt och tar tacksamt emot synpunkter och idéer angående detta! Frågan gäller inte backup, utan det "levande arkivet" av bilder.

Fram till nu har jag lagrat alla bilderna på den interna hårddisken. Gissar att det är optimalt vad gäller hastighet vid redigering (Lightroom och Photoshop) o s v. Nu är hårddisken full och det är dags att skaffa ny dator. Har sneglat på iMac.

Man kan ju skaffa en dator med så stor intern hårddisk som möjligt, men jag misstänker att den ändå skulle fyllas ganska snabbt. Så det kanske är en bättre idé att ha bilderna på externa hårddiskar och bara lägga till ytterligare hårddiskar allteftersom de fylls med bilder. Finns någon bra lösning för detta med bibehållen prestanda? Vill inte skaffa en högpresterande dator för att sen slöa ner processen genom att redigera över USB, eller liknande.

Hur har ni som har stora bildarkiv organiserat det hela?

Sätter i fler hårddiskar i min stora fina låda... Har tre stycken 1 TB, men det går in tre till på moderkortet, sedan får jag klämma i ett kontrollerkort. Det finns nog plats för nio eller tio diskar om jag minns rätt. Sedan går det alltid att konvertera några 5,25"-platser också.

Odjå, du skulle ha en Mac? Då blir inträdespriset för mer än en hårddiskplats 24 kkr. Helt klart dagens dåliga skämt.

Om jag nu skulle vara så skitnödig att ha en Mac som inte är en MacPro hade jag nog tittat på någon typ av server eller NAS-lösning över gigabit-lan istället för ett berg av lösa hårddiskar, men det är ju lite beroende på om man har något vettigt ställe att ha den på. Fast prestandamässigt är förmodligen eSATA bättre, om nu Macarna har sånt. Behöver du verkligen ha tillgång till att redigera alla bilder? Räcker det inte med att ha det externa som lagring och ha de för tillfället aktuella bilderna på själva datorn?

Sätter i fler hårddiskar i min stora fina låda... Har tre stycken 1 TB, men det går in tre till på moderkortet, sedan får jag klämma i ett kontrollerkort. Det finns nog plats för nio eller tio diskar om jag minns rätt. Sedan går det alltid att konvertera några 5,25"-platser också.

Odjå, du skulle ha en Mac? Då blir inträdespriset för mer än en hårddiskplats 24 kkr. Helt klart dagens dåliga skämt.

Om jag nu skulle vara så skitnödig att ha en Mac som inte är en MacPro hade jag nog tittat på någon typ av server eller NAS-lösning över gigabit-lan istället för ett berg av lösa hårddiskar, men det är ju lite beroende på om man har något vettigt ställe att ha den på. Fast prestandamässigt är förmodligen eSATA bättre, om nu Macarna har sånt. Behöver du verkligen ha tillgång till att redigera alla bilder? Räcker det inte med att ha det externa som lagring och ha de för tillfället aktuella bilderna på själva datorn?

Ok, så om jag inte är "så skitnödig att ha en Mac", så ska jag köpa en "stor fin låda". Tack för tipset. Ser fram emot fler.

Ok, så om jag inte är "så skitnödig att ha en Mac", så ska jag köpa en "stor fin låda". Tack för tipset. Ser fram emot fler.

Ja, det var ju det enda jag skrev?!
Att tala om vad jag har för datorspecifikation är ju ganska meningslöst eftersom du vill ha en Mac, eller hur? En riktig datorlåda fyller däremot behovet, men en sådan har Apple ett rent ut sagt löjligt instegspris på. Tycker du att det är bra och rimligt så är det väl inget problem.

Sedan kan jag förstås hålla med om att jag kunde ha valt ett annat ord än skitnödig. Dock så tycker jag att det är lite halvknepigt när produkten man tänker köpa uppenbarligen inte fyller behovet, utan man måste jobba runt dess egenskaper för att åstadkomma det man vill. Fast nu är det ju inte mitt problem...

Jag har samma fundering. Har funderat lite och känns som att externa diskar borde funka. Jag tar ca 1-2 terbit om året. Jag provade en polares bärbara dator och instalerade lightroom på den. För att inte lägga mer saker på hans disk så la jag alla bildern som jag la in på extern hdd. Det smidiga var då att när man tog bort hdd så såg man ändå bilderna i lightroom fast man kunde inte redigera dom utan hdd. Nu sitter jag med min imac och började spara bildern på den interna disken hur gör man för att flytta alla till en extern disk i ställer? Nån som vet? Jag tror att det är ett system som skulle funka tror jag. Alternativet är ju som en annan så att skaffa sig en nas och köra över nätvärk

Jag har samma fundering. Har funderat lite och känns som att externa diskar borde funka. Jag tar ca 1-2 terbit om året. Jag provade en polares bärbara dator och instalerade lightroom på den. För att inte lägga mer saker på hans disk så la jag alla bildern som jag la in på extern hdd. Det smidiga var då att när man tog bort hdd så såg man ändå bilderna i lightroom fast man kunde inte redigera dom utan hdd. Nu sitter jag med min imac och började spara bildern på den interna disken hur gör man för att flytta alla till en extern disk i ställer? Nån som vet? Jag tror att det är ett system som skulle funka tror jag. Alternativet är ju som en annan så att skaffa sig en nas och köra över nätvärk

Flytta filer till extern disk är enkelt.
1: Koppla in disken på datorn eller montera en nätverksdisk någonstans.
2: Lägg till folder på disken inne i Lightroom
3: Dra filerna till den mapp du vill ha dem.

Filerna finns fortfarande kvar i Lightrooms databas och kan därmed hanteras (men inte redigeras) även då disken är "offline"

Jag har foton jag arbetar med på snabb lokal disk och flyttar undan till säker men långsammare nätverksdisk när jag är färdig.

Funkar jättebra, både på Windows & MacOS. :)

Jag skulle tänka mig för lite innan jag klämde in 10 diskar i datorlådan.
Dels alstrar de värme och dels kan installationen ge sämre luftflöde med högre temp.

En lösning med NAS är bekvämt och funkar bra och kör man raid så får man säkerhet mot hårddisk krasch (fast raid går ju iofs bra även på interna diskar).
Så kan man ju också plasera NASen i källaren eller liknande ställe så är den ur vägen, USB-diskar eller esata sätter man ju oftast nära datorn.

Vill man sen ha det riktigt snabbt för de bilder som man behandlar lägger man dom på en SSD disk och kopierar över till NASen när det är klart.

Jag skulle tänka mig för lite innan jag klämde in 10 diskar i datorlådan.
Dels alstrar de värme och dels kan installationen ge sämre luftflöde med högre temp.

Det beror såklart på hur lådan är beskaffad om det fungerar eller inte. Den måste vara tänkt för det från början och utrustad med adekvat mängd ventilation.

ANNONS
Götaplatsens Foto