Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detta forumets funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi testar ett nytt forum, och det heter No Words. Det är ett plagiat från alltid lika eminenta photo.net.

Forumet funkar på följande vis och fokuserar enkom på bilder:

Någon skapar en ny tråd och sätter en rubrik, exempelvis "Flyga" och efterföjande inlägg innehåller bara en bild (bilden laddas upp i 400 px bredd). Och sen får vi se vad de tråden blir!

Undvik nu i rena glädjehystering starta 50-11 nya trådar utan kör tills en tråd dött ut. Använd bondförnuftet så blir det bäst.

Tack till Singelton som kom med förslaget här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20958
 

Jeppe

Aktiv medlem
....och på förekommen anledning vill jag passa på och säga att det FORTFARANDE inte ska finnas text i No Words-trådarna.
 

cwe

Aktiv medlem
Jesper, ett förbättringsförslag till No Words från mig.

Det borde vara ok för de andra att kommentera bilderna som läggs ut, att diskutera hur bra de följer "temat" osv. Men tycker att fotografen som lägger ut bilden så klart ska följa "no words"-regeln - det är ju själva idén. (Eller så lägger man en till tråd med kommentarerna, så det inte blandas?)

Som det är nu är det ju bara en ändlös räcka av bilder, utan någon feedback. Lite heja-rop skadar väl inte på något sätt?
-Christian
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tanken var just att ha ett enda ställe där BARA bilder finns och ingen text. Jag tycker att hela finessen är en lång rad med bilder. Det finns så många andra ställen på fotosidan där vi diskuterar. Jag vill att ursprungsidéen No Words fortsätter som tänkt.
 

thors

Aktiv medlem
jag försökte ladda upp en bild till no words men den var tydligen för stor.hur gör jag för att få ner den i rätt storlek?den var redan scannad på 50% storlek som verkar vara det minsta man kan välja.är det helt kört eller är det jag som är oteknisk?
/Frida
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
thors skrev:
jag försökte ladda upp en bild till no words men den var tydligen för stor.hur gör jag för att få ner den i rätt storlek?den var redan scannad på 50% storlek som verkar vara det minsta man kan välja.är det helt kört eller är det jag som är oteknisk?
/Frida
Du måste göra bilden max 400 pixlar bred. Det kan du göra i ett bildbehandlingsprogram som Photoshop eller liknande.
 

thors

Aktiv medlem
jasså okej tack för upplysningen :) tyvärr har jag inte ps,går det att göra med en vanlig scanner?
 

D76

Aktiv medlem
Vad har du för bildbehandlingsprogram? Att kunna ändra storlek och komprimeringsgrad är väldigt elementära funktioner.

Att scanna in den i "dålig" kvalité redan från början låter som en nödlösning.

//David
 

Bluedude

Aktiv medlem
Då måste du skaffa ett. Finns både dyra å billiga å även nått som e gratis. bildbehandlingprog e ett måste om du vill kunna bearbeta bilderna på ett bra sätt. Samt även påverka storleken.
 

D76

Aktiv medlem
Hmmmm, ja, du verkar ha fått ett problem på halsen ;) Ett alternativ är ju att använda något gratisprogram, typ GIMP. Vill du ha Photoshop kan du antingen slanta upp 10 lax eller *host, harkel* skaffa det på annat sätt.

Annars vet jag inte vad du ska göra, nån annan kanske har nåt bra tips?

//David

EDIT: Bluedude hann naturligtvis före medan jag sprang och fixade med annat...typiskt ;)
 

thors

Aktiv medlem
david,jag tror problemet kan vara löst snart.en bekant har tydligen ordnat en sån där *host harkel* variant av photoshop till mej så vi får väl se hur det går...
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag startade tråden Stockholm och ärligt väntade jag på en kontring från Göteborg och Malmö. Dessa städer är otroligt vackra och har så mycket vackert att vasa upp så jag är förvånad att ingen har startat dem.

Själv har jag lust, men det käns dumt att starta en tråd som man själv inte bidrar med första bilden i.

Jag ångrar även att jag inte skrev det "okända stockholm" eller förorter. Men det kanske kommer :)

Ett nytt dotter forum kanske då folk har svårt att hålla mun och hålla sig till 400x400. Kommentar till No Words" där man startat en tråd med samma namn typ "Stockholm" där man kan ställa frågor typ (Vart ligger det huset) eller (vem fasiken är "valfri fotogerf"???)
 

red-top

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Vi testar ett nytt forum, och det heter No Words. (bilden laddas upp i 400 px bredd). Och sen får vi se vad de tråden blir!


1.
Varför måste längsta sida vara 400 px? Kan man inte sätta begränsningen till totalt 160.000 px? Om man nu inte vill hålla sig till kvadraten?
2.
Mina browser (Camino,Safari) kräver att jag använder en rubrik och skriver nåt i medd.rutan - en punkt eller asterisk duger, men ser lite löjligt ut, och när man sen registrerar på nytt, så har bilagan 'försvunnit' - teknisk inställning som kan justeras?
red-top
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
1. För att det är en lagom storlek i forumet. Det är redan tungt som det är.

2. Tyvärr är det så för alla. Sätt ett mellanslag eller punkt.
 
ANNONS