Annons

Diavisning med mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Om man tänker ge sig in på mellanformat, vad gäller i fråga om rimliga projektorer för diavisning?

6x4,5 och 6x6 kan visas i samma apparater har jag läst någonstans? Men varför är de så våldsamt mycket dyrare än småbilds? Okej, mera glas och mindre serier förstår jag, men ändå! Det är väl samma enkla teknik?

Större format, är det helt överdyrt och sällsynt med projicering då? T.ex. 6x7-format?

säkert inte det svar du vill ha, men det jag skulle köpt är helt klart en digital TV/video projektor.

Dels för att jag aldrig mer kommer investera i analoga prylar och dels att du kan använda den till så mycket mera.

Detta förutsätter dock att du har en passande mellanformats scaner

Rober White har projektorer från Götschmann som tar upp till 6x7, men dom kostar som sagt skjortan.
http://www.robertwhite.co.uk/gotschmann.htm

När det gäller större format så har jag ett Leitz Episkop med diatillsats som tar ett något beskuret 9x12 dia.

*plockar ner från hyllan och mäter*

77x92 mm bildyta på 85x100 mm diaram, max 4mm tjock
Optik 400/4.0

-- MW

Digital projektor - jovisst

Ännu är de väl dock inte i nivå med småbildsdia ens? Har hört om okej skärpa med värstinggrejer för 130'000 ungefär. Men visst, utvecklingen går framåt och det är väl däråt vi hamnar framöver. Kanske får uthärda och vänta ut tekniken helt enkelt.

Vitsen är ändå att få den overkliga skärpa som jag sett vid visning av 6x6 dia!

Senast ändrad:
Götschmann - he he trevligt

Som sagt ekonomiskt smärtsamt!

Är inramningarna för 6x7 rektangulära eller kvadratiska i yttermått?

Tänkte på hur det fungerar att visa stående format i så fall?

det brukar dyka upp gamla 6x6 projektorer på tradera ibland, det är oftast inte toppgrejer men med lite finurlighet så kan du nog rusta upp en 150:- projektor.

Hej.
Måste bara flika in att jag var och såg en bildvisning med Peter Gerdehag häromåret. Han använde en mellanformatsprojektor. Jisses vilket drag det var i bilderna på duken! Hoppas du hittar en projektor till vettig peng. Har för mig att Mamiya hade nån drive för en hel del år sedan då de skickade med en 6x7 proj på köpet om man skaffade en RZ67 eller likn. Så det borde ju rimligtvis finnas projjar som står och dammar någonstans.
/Jacob vP

ANNONS
Götaplatsens Foto