Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala bilder på fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

in2kma

Aktiv medlem
Hej!
Efter ett drygt år som digitalfotograf och en dryg månad med en D70 tog jag mig till slut mod att skicka bildfiler för utskrift. I detta fall till Scandinavian Photolab. Jag tycker att resultatet blev riktigt bra, med ett undantag. Rött verkar vara en ritig käpphäst för den digatala fotografin. Upplevde inte att rött var så svåråtergivet på analoga bilder, men har haft samma problem både med Coolpix 885 och nu med D70. Måste jag köpa dyrbar kalibreringsutrustning för min bildskärm och tillbringa nätterna framför datorn för att undvika körsbärsläppar och kläder i nyanser jag aldrig sett? Eller finns det ett lättare sätt? Kanske ett bättre ställe att skicka filerna till? Rent hanteringsmässigt tyckte jag det funkade mycket bra. Bilderna kom efter två dagar, printade på Fujipapper. 24 bilder kostade totalt 110:- med "frakt".

Tjenare!

Har du Adobe Photoshop kan du kalibrera skärmen med "Adobe GAmma" som du hittar under kontrollpanelen.

Annars skulle jag tipsa dig om www.proprint.se där kan du även ladda ner labbets färgprofil som du kan använda för att få färgerna rätt.

Lycka till!

Tackar!

Det blev bättre, i alla fall vad avser ljusstyrkan. Jag har upplevt min skärt som visande bilder mörkare än andra skärmar. Återstår att se om gammajusteringen av rött ger något resultat.
Mvh Kristofer

ANNONS
Götaplatsens Foto