Annons

Digitalfoto är alldeles för lätt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
För oss som har foto som hobby och fritidsintresse - digitalfoto är alldeles för lätt, bara en massa automatik som fixar nästan allt.

Nä tacka vet jag analogt foto, särskilt med tysk finmekanik, där man måste göra allt manuellt...DET är fotografi, det!
/B
 

Snuddas

Aktiv medlem
För oss som har foto som hobby och fritidsintresse - digitalfoto är alldeles för lätt, bara en massa automatik som fixar nästan allt.

Nä tacka vet jag analogt foto, särskilt med tysk finmekanik, där man måste göra allt manuellt...DET är fotografi, det!
/B
Jag har också svårt att sova just denna natt men jag kan inte riktigt hålla med om att det skulle vara alldeles för lätt att plåta digitalt. Påståendet verkar provokativt och borde väl egentligen inte bemötas alls. Men vad gäller den tyska finmekaniken i fotosamanhang så har den stått och stampat på samma utvecklingsnivå i decennier och gör sig idag bäst på museer för teknikprylar. Fota manuellt kan man göra även med en digital utrustning dock inte blaska fram bilder med kemikalier som man gjorde på tyskarnas tid.

För övrigt handlar det inte om ifall utrustningen är analog eller digital, det handlar om hur användaren använder utrustningen.
 

SusanH

Aktiv medlem
Hur lätt något är beror ju på vad man gör det till. Jag tycker det är ganska lätt att åka skridskor. Åtminstone så länge jag bara ska åka rakt fram. Men om jag skulle försöka mig på någon trippel-axel så skulle jag nog inte tycka det var så lätt, då spelar det nog ingen roll hur mycket jag tränar, jag skulle ändå aldrig klara det.
För övrigt är väl syftet med en hobby att den ska vara rolig. Sen är det som sagt upp till dig hur enkelt eller svårt du vill göra det.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Så långt har ju inte jag hunnit (än), men tanken är definitivt intressant! Var kommer man att kunna se ditt första verk?
/B
Det där är den första svårigheten med hällristningar. Det gäller att hitta en lämplig häll, där jag kan skaffa mig rätten att rista.
Den ska ligga vackert belägen.
Den får inte vara alltför långt hemifrån
Jag måste kunna rusta på laglig väg.
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Jag har också svårt att sova just denna natt men jag kan inte riktigt hålla med om att det skulle vara alldeles för lätt att plåta digitalt. Påståendet verkar provokativt och borde väl egentligen inte bemötas alls. Men vad gäller den tyska finmekaniken i fotosamanhang så har den stått och stampat på samma utvecklingsnivå i decennier och gör sig idag bäst på museer för teknikprylar. Fota manuellt kan man göra även med en digital utrustning dock inte blaska fram bilder med kemikalier som man gjorde på tyskarnas tid.

För övrigt handlar det inte om ifall utrustningen är analog eller digital, det handlar om hur användaren använder utrustningen.
Hur vore det om du visade litet respekt för tidigare teknik och dess konstruktörer.?Respekt och vördnad leder ofta till framgång, är du framgångsrik?
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
För oss som har foto som hobby och fritidsintresse - digitalfoto är alldeles för lätt, bara en massa automatik som fixar nästan allt.

Nä tacka vet jag analogt foto, särskilt med tysk finmekanik, där man måste göra allt manuellt...DET är fotografi, det!
/B
Hej,hej

Jag har också upptäckt tysk finteknik. Praktica gjorde bra tyska bildmaskiner. En riktig kvalitétskamera. Den har M42-fattning så det funkade med linser från andra gamla tyska modeller. Vill man utveckla det så plocka ur batteriet och kör "sunny 16".
Praktica -de e analogt de!!!

//Ha de så gott. :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vissa saker har nog blivit för lätt, men jag tror andra saker blivit svårare.
Men den största skillnaden är att inlärningstakten är klart snabbare nu eftersom man kan göra åtgärder snabbare, flera tutorials finns tillgängliga för alla nivåer och det mesta är gratis. Och eftersom många lärt sig snabbt så finns det fler lärare. Finns många forum att få tips ifrån och hela världen.

/Stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns många sätt att utmana sig - även inom digitalfoto.
Det är lite som att säga att friidrott är för lätt när man bara löper 60 meter inomhus. :)
Tycker jag är väldigt klokt sagt, man tar ju i princip om samma bild dag efter dag för att få till den optimala bilden, men målet är ju rörligt och har ju ingen övre gräns för även om man är nöjd så vill man ändå prestera lite till, här gäller det att slipa på tusendelarna
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Vi har alla olika syn på fotografi ... Själv försöker jag ta så bra bilder som möjligt. Hur enkel kameran än är så måste jag själv kämpa en massa med min egen utveckling för att få Hasselbladspriset.
Jovisst - även jag försöker ta så bra bilder som jag kan, med min kunskap och erfarenhet!

Men jag märker ju förstås att min inlärningströskel blir högre och högre med åren - att till fullo eller nästan till fullo behärska den digitala tekniken kräver ju inte bara fotoerfarenhet utan man måste nästan också vara - om inte extremt datorkunnig så väldigt avancerad i detta gebit med datorer och programvaror för bildbehandling, ljussättning i studio med blixt mm, för att inte tala om att ha ett bildseende utöver det vanliga.

Men till syvende och sidst kommer det enligt min mening an på att själv vara nöjd med de bilder man åstadkommer, oavsett teknik, och ändå vara nyfiken och ha intresse att utvecklas som fotograf. Jag har ju inga ambitioner att vinna ett Hasselbladspris, men visst är det roligt när mina bilder här på Fs uppskattas - även bara med en Gilla-markering eller två, i avsaknad av ”riktiga” kommentarer...
/B
 

apersson850

Aktiv medlem
<...>digitalfoto är alldeles för lätt <...>Nä tacka vet jag analogt foto <...>
<filosofiläge på>Digital fotografi = fotografering där bilden lagras med digital elektronik. Sådan finns.
Analog fotografi = Enligt ovan måste detta vara fotografering där bilden lagras med analog elektronik. Sådan fotografering finns inte, så du finns nog inte heller.</filosofiläge>
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jovisst - även jag försöker ta så bra bilder som jag kan, med min kunskap och erfarenhet!

Men jag märker ju förstås att min inlärningströskel blir högre och högre med åren - att till fullo eller nästan till fullo behärska den digitala tekniken kräver ju inte bara fotoerfarenhet utan man måste nästan också vara - om inte extremt datorkunnig så väldigt avancerad i detta gebit med datorer och programvaror för bildbehandling, ljussättning i studio med blixt mm, för att inte tala om att ha ett bildseende utöver det vanliga.
Bildseende och ljussättning är ju inget digitalt påhitt - det bör varje fotograf i någon utsträckning ha lite koll på. Och även om man inte ljussätter i en studio så finns ju naturligt ljus att hålla koll på. Även det är en form av ljussättning.

Jag tror du är onödigt försiktig. Om du har en någorlunda vettig dator och en enkel råkonverterare så är det en smal sak att trolla fram en färdig exponering från en råfil. Det krävs inga avancerade kunskaper om du bara kan få lite hjälp på vägen att installera.

Sedan kommer en ny värld öppna sig för dig. Jag lovar.
 
ANNONS