Annons

Digitalkamera ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste säga att jag inte helt gillar att arbeta med dimage 7 framförallt pga den elektroniska sökaren. Sökaren är rätt svår att arbeta med tycker jag då den dels ger annorlunda färger än displayen därbak förutom att det är helt omöjligt att se exakt vad som är skarpt t ex vid manuell fokus. Displayen därbak är lättare att jobba med men drar väldigt mycket batterier å andra sidan. Jag tycker det är stor skillnad mot att arbeta med en analog SLR.

Det är möjligt att det bara är en vanesak men jag rekommenderar ändå att kolla i sökaren innan man köper kameran.

Köpte för 3 år sedan Nikons CP950 vilken jag har varit nöjd med. Var tid att gå vidare nu och valet för mig stod mellan CP5700, Nikon D100 eller Canon D60. Det blev den sistnämnda. Mitt råd till dig är att titta genom bildprov från olika kameror som bl.a. www.cyberphoto.se har eller hos den absoluta bästa siten enligt mitt tycke www.dpreview.com. Sedan är det "bara" till att bestämma sig. Lycka till!

Dimage 7i

Vill du ha en bra kamera köp då inte Dimage 7i. Vad gäller övriga kameror i den prisklassen vet jag inget om...

Motivering

Den har långsam fokusering, funkar dåligt med studioblixtar, lever sitt eget liv med vanlig blixt.

Bilagor

• cwc-10-66.jpg
    cwc-10-66.jpg
    9.8 KB · Visningar: 106
Den övre bilden är tagen med Dimage 7i den här bilden med en SP2. Blixtarna är identiskt inställda på bägge bilderna. Det roliga med Dimage 7i är att det alltid blir olika resultat.
Mäter man ljuset med en blixtmätare går det hur bra som helst med en vanlig kamera men inte med Minoltan...

Bilagor

• dscf0004.jpg
    dscf0004.jpg
    10.7 KB · Visningar: 103
jag vet absolut inget om studioblixtar..vad har varit problemet..?
(har inte haft några problem med AF eller den inbyggda blixten)

och vanlig kamera är..?

mvh
/Kim

Bägge bilderna jag visar dig kommer från digitalkameror. En vanlig kamera är vilken analog kamera som helst.. Problemet med Minoltan är att den lever sitt eget lilla liv, jag kan inte ta två lika bilder med Minoltan med blixt.
I övrigt är den som en snigel mot en vanlig analog kamera.. Det går heller ej att se om bilden är oskarp, vare sig i sökaren eller i displayen.

oki..har inga problem med att se skärpan..eller med blixten..bäst är att testa själv..och avgöra :)
mvh
/Kim

Eller testa andra märken och jämföra... Jag vet inte hur andra märken är men jämför jag med min Dynax 7 har Dimagen ljusår kvar innan det går att säga att det är bättre om du väljer den digitala kameran som din enda kamera, den är ok som ett komplement men absolut inte mer än så...

Jag vet att du älskar din kamera Kim men om du har möjlighet och testa en annan kamera gör det så kanske du ochså får en annan bild.. Det skadar aldrig att testa..

ANNONS
Götaplatsens Foto