Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkameraval gör mig galen!

Produkter
(logga in för att koppla)
I met the guys at Fuji a few weeks back and they said they were not planning on introducing a new camera in the near future...:-(

Bests, Duncan

Re: Orientation sensor

Karlsson skrev:
Har *ist D "orientation sensor", dvs automatiskt sparar bilden rätt horisontellt/vertikalt?
En bra finess som nya Canon 10D har.

Pentax har inte offentliggjort den fullständiga specifikationen på *ist D, därför att de fortfarande jobbar på den. Så jag kan endast svara att jag inte vet.

Har 10D en LCD-skärm på baksidan som kan visa bilden innan den tas? Enligt den broschyr som Pentax tyskland delade ut på CeBit mässan förra veckan, så kan *ist D:s färgskärm användas som en sökare (för att se bilden innan den tas) - ett komplement till den inbyggda.

Med vänlig hälsning
Roland

Re: Re: Orientation sensor

FotoZ skrev:
Enligt den broschyr som Pentax tyskland delade ut på CeBit mässan förra veckan, så kan *ist D:s färgskärm användas som en sökare (för att se bilden innan den tas) - ett komplement till den inbyggda.

en D-SLR med typ EVF-funktion..trevligt, hur går det till? undrar man då..genomskinlig spegel?

Re: Re: Re: Orientation sensor

Kim10D skrev:
en D-SLR med typ EVF-funktion..trevligt, hur går det till? undrar man då..genomskinlig spegel?

Prisma.

Som Olympus E-10 och E-20.

Personligen tycker jag det låter som en extremt bra idé.

Jag ska köpa mig en E-10, ta ur prisman från den och sätta in den i 10Dn.

julgus skrev:
köp en S2PRO, bäst av de 3 (D60, D100 o S2) enligt Foto.

Glöm inte att nämna att man måste köpa med TVÅ olika batterisorter (den ena finns inte som laddningsbar) och att kameran är nästan äldre än vad jag är.

Har du inga egna åsikter om varför S2:n är bäst?

www.ebay.com säger att HP 735 är den bästa kameran i hela världen och du aldrig kommer att behöva en annan om du köper den kameran. Well, jag tror på dem!

www.ebay.com säger att HP 735 är den bästa kameran i hela världen och du aldrig kommer att behöva en annan om du köper den kameran. Well, jag tror på dem!

OK...now you lost me....what's this all about? How can ebay tell you which camera is best? Am I missing something here?

Duncan

Johan Printz kom och helt ur det blå påstod att S2:an var den bästa kameran som fanns idag. Bäst på vad sa han inte. "Foto" tyckte det, tydligen. Men vem är "Foto"? En kompis med ett konstigt namn? En tidning? En site med 5åriga webmasters? När tyckte sin kompis "Foto" att S2:an var bäst, 5 minuter efter att ha testat en 10D eller för några år sedan?

Och bäst på vad, om man får fråga? Bäst på att kosta mycket? Bäst på att vara svart? Bäst på att lära sig sitt namn för att kunna komma springandes när man ropar dess namn?

S2:an är bra på konstanta utgifter, iaf. Två sorters batterier och bara ena batterisorten är laddningsbar, något som varken 10Dn, D100n eller D60n "erbjuder". En av de största anledningarna med en DSLR var att man skulle slippa de konstanta småutgifter som vanligtvis inkluderar film men i det här fallet styrs av hur många batterier kan man käka upp på en dag.

Och vad sägs om en källa? Har Johan någonsin hört talas om det? Tydligen inte. Att bara nämna kompisen "Foto" tycker Johan räcker gott och väl.

Well, jag ville inte vara sämre än någon annan, så jag betedde mig EXAKT som Johan. Jag sa att en site där man kan köpa digitalkamera sa att en viss kamera var bäst, utan att varken definera "bäst" eller visa källan till uttalandet.

The only thing you're missing, Duncan darling, is how some people will drag others into the shit that they're in, just so that they don't have to be alone in owning an S2 (which must be the absolute _dumbest_ camera choice nowadays).

EdwardH skrev:
Glöm inte att nämna att man måste köpa med TVÅ olika batterisorter (den ena finns inte som laddningsbar) och att kameran är nästan äldre än vad jag är.

Tja, S2 PROn är lite mer än ett år gammal, och baserat på hur du skriver på detta forumet så kan jag mycket väl tänka mig att ni är ungefär lika gamla.

Senast ändrad:
FotoZ skrev:
Säger egentligen inte särskilt mycket eftersom D60:n redan är ersatt av en ny modell (D10) som troligen är bättre. S2PRO:n är en gammal modell idag.

Med vänlig hälsning
Roland

10d är bara marginellt bättre än D60 avseende bildresultatet. (se Dpreview). Av detta utläser jag att S2PRO är i paritet, eller bättre, än D60/10D.

S2PRO är aktuell modell från Fuji.

/Johan

airborn67 skrev:
I met the guys at Fuji a few weeks back and they said they were not planning on introducing a new camera in the near future...:-(

Bests, Duncan

Hi, no problem. The S2PRO is still one of the best performing digital-SLR cameras out there.

Personally I prefer the Fuji strategy; produce and develop a really good digital SLR and don't replace it with new models with minor updates.

This is the way to keep existing customers happy!

If I was a Canon owner and just purchased a D60 I'll go crazy!

Regards
Johan

EdwardH skrev:

Har du inga egna åsikter om varför S2:n är bäst?

Hej

måste man inte alls. Kameran fungerar utmärkt (utan inbyggd blixt) på endast laddningsbara NiMh batterier.

Kameran är drygt ca halvår gammal - har vi fotodagis här på forat? ;-)

Jag har plåtat flera tusen bilder med S2 och är mer än nöjd. Tyvärr har jag inte möjlighet att testa/inhandla samtliga konkurrerande märken för egen utvärdering och jämförelse. Då blir jag tvungen att läsa mig till vad andra kommer fram till såsom tidigingen Foto, Dpreview mfl.

Skillnaden mellan Dpreview, Foto och eBay är ju att Dpreview och Foto är oberoende (nåja) och testar produkter för marknaden, eBay är ju en tjänst för försäljning av produkter där kunderna själva får tycka till om de produkter som skall försäljas.

Skillanden är uppenbar, tycker jag.

Mvh
Johan

EdwardH skrev:
Johan Printz kom och helt ur det blå påstod att S2:an var den bästa kameran som fanns idag. Bäst på vad sa han inte. "Foto" tyckte det, tydligen. Men vem är "Foto"? En kompis med ett konstigt namn? En tidning? En site med 5åriga webmasters? När tyckte sin kompis "Foto" att S2:an var bäst, 5 minuter efter att ha testat en 10D eller för några år sedan?

Men snälla Edward, nu tycker jag att dina sarkastiska raljeringar över Johan Printz har gått över styr rejält. Olika åsikter har vi som människor, det är mänskligt. Vi behöver inte agera som om vi hatar varandra för det.

Make peace, not war.

Med vänlig hälsning
Roland

The only thing you're missing, Duncan darling, is how some people will drag others into the shit that they're in, just so that they don't have to be alone in owning an S2 (which must be the absolute _dumbest_ camera choice nowadays).

Easy Edward, you're going to give us all a heart attack:)

Duncan

FotoZ skrev:
Olika åsikter har vi som människor, det är mänskligt.

Det är faktiskt inte _så_ jättesvårt att rättfärdiga ett uttalande, speciellt ett uttalande om vilken kamera som är bäst. Allt som krävs är lite berättelser, eller källor.

När jag ger råd om vilken kamera som är mest passande för personen brukar jag alltid skriva varför kameran nu skulle vara så bra.

Vissa människor är inte så jätteinne på det här med argumenatationsteknik. Vissa vet hur man bör argumentera men skiter i det. Vilken sida Johan tillhör vet jag inte.

Btw: På tal om ingenting: Jag drömde om att jag fick mina minneskort idag.

Det enda som jag tycker är trist med Fuji S2-pro är att den saknar vertikalgrepp, i övrigt är greppet mycket bra, precis som på Nikon D100.

Tack för alla svar...

...det känns som jag får hålla mig till sommaren då Pentax nya digitalkamera kommer ut. Visserligen känns det lite bittert att behöva vänta så länge, men förtjänsten blir ju stor med tanke på all utrustning som jag kan fortsätta använda. Har man investerat i tre dyra f2,8 objektiv som täcker brännvidderna 17-200 mm (även om det blir andra brännvidder med en digitalkamera) så är det ju trevligt om man kan använda dessa även i fortsättningen.

Uppgiften om att man kan använda den lilla monitorn som sökare är ju dessutom kanon (inte canon ;-). Det är ju en mycket användbar funktion skulle jag vilja påstå.

Så nu är det bara att vänta till sommaren!

/Joakim

Jag tycker du ska köra på Pentax kommande digital, speciellt om du har massor med bra passande objektiv redan! Blir dyrt om du ska byta system helt.

Re: Tack för alla svar...

Liax skrev:
...det känns som jag får hålla mig till sommaren då Pentax nya digitalkamera kommer ut. Visserligen känns det lite bittert att behöva vänta så länge, men förtjänsten blir ju stor med tanke på all utrustning som jag kan fortsätta använda.

Dessutom lär Pentax nya digitala systemkamera bli riktigt bra, på många sätt och vis. Lättare och mindre än konkurrenterna, samtidigt som den är lika stryktålig. Enklare och smidigare att använda tack vare HyperMode - exponeringslägen (du rör en inställning, kameran den andra. Automatiskt byte mellan tids- och bländarautomatik beroende på vilken ratt du snurrar, men om man mot förmodan inte skulle gilla detta finns det en sedvanlig menyratt a'la Nikon som gör att man låser kameran på ett exponeringsläge). Avancerad autofokus (11 AF sensorer varav flertalet är korssensorer, EOS D10 har 7 AF sensorer varav endast en är korssensor. En korssensor är känslig för både vertikala och horsontella linjer, så ju fler korssensorer - desto högre precision), avancerat blixtsystem som i praktiken kan sägas kombinera de bästa bitarna från Nikon 3D matrix och Canon E-TTL. Helt jämförbar med Minolta ADI. Och till skillnad från Nikon så fungerar *all* autofokusoptik med 3D matrix, eftersom all Pentax AF optik sedan 1987 är av "D-typ".

Det finns många skäl att välja *ist D för sin egen skull, inte bara för att den är kompatibel med gammal Pentax optik.

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Götaplatsens Foto