Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diskreta fotoväskor sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Hej,

Jag letar efter diskreta fotoväskor för en mindre reseutrustning. A och O är att väskan inte direkt ser ut som en vanlig fotoväska utan gärna mera som en vanlig axelväska. Allt för att minska stöldbegrligheten.

Har sneglat mot Domke och deras Canvasväskor som ju ser lite annorlunda ut..men priset skrämmer

Är det någon som annars har tips på var man kan hitta vettiga och hållbara väskor att inreda själv, och är det isf svårt att göra en vettig inredning?

Väskan ska rymma 2 manuella hus, 5-6 gluggar, blixt, lite synksladdar och ett knippe filter.

Tacksam för tips

Hej

jag köpte en Fjällräven, kånken.. du vet en sån ful i grönt tyg i rygg/hand buren variant.

Köp skummmadrass, skär till inredningen.. klä ev med tyg. Perfekt!

Ingen med förståndet i behåll stjäl en urtvättad , skitig, Fjällräven kånken.

Om den rymmer så mycket är väl osäkert dock...

Med vänlig hälsning
Johan

Johan Okker skrev:
Hej,

Jag letar efter diskreta fotoväskor för en mindre reseutrustning. A och O är att väskan inte direkt ser ut som en vanlig fotoväska utan gärna mera som en vanlig axelväska. Allt för att minska stöldbegrligheten.

Har sneglat mot Domke och deras Canvasväskor som ju ser lite annorlunda ut..men priset skrämmer

Är det någon som annars har tips på var man kan hitta vettiga och hållbara väskor att inreda själv, och är det isf svårt att göra en vettig inredning?

Väskan ska rymma 2 manuella hus, 5-6 gluggar, blixt, lite synksladdar och ett knippe filter.

Tacksam för tips

Re: Re: Diskreta fotoväskor sökes

julgus skrev:
Hej

jag köpte en Fjällräven, kånken.. du vet en sån ful i grönt tyg i rygg/hand buren variant.

Köp skummmadrass, skär till inredningen.. klä ev med tyg. Perfekt!

Ingen med förståndet i behåll stjäl en urtvättad , skitig, Fjällräven kånken.

Om den rymmer så mycket är väl osäkert dock...

Tack för ett bra tips. Den borde med all säkerhet rymma den utrustningen, åtminstone som jag minns kånken var den ju ändå ganska rymlig.

Har sneglat lite på den eller liknande lösningar, men kruxet är att jag vill ju kunna ha med ryggväska för dagsutflykter. Att sedan blanda extrakläder och allt vad det nu kan vara med fotogrejjer känns lite dumt. Vet du om det finns några axelväsksmodeller av kånken?

/johan

SunKi skrev:
Finns ju crumpler... vet inte var man köper dem i Sverige dock..

Tack för tipset..

Jag såg dessa väskor i en tidigare tråd för ett tag sedan. Kikade redan då på deras hemsida och det får man ju ge dem att de gör ju fotoväskor som inte ser ut som traditionella dylika.. vilket är bra.

Nackdelen är ju att det kan vara svårt att få titta på och klämma på deras väskor om det inte finns återförsäljare i sverige..

Jag körde ett tag med en sån där väska för gsmask. De brukar finnas på Överskottsbolaget. Men den är nog lite för liten. Det går in ett hus och ett par gluggar. Men den är lätt att inreda så grejerna får det lite mysigt. Och det är ingen som vet att det är en fotoväska. Idag har jag den istället till fiskegrejer.:)

Johan Okker skrev:
Hej,

Jag letar efter diskreta fotoväskor för en mindre reseutrustning.

om det ska vara en liten reseutrustning skulle jag iaf inte vilja böra på din "normala" utrustning.:)

en vanlig ryggsäck, typ kånken borde väl duga.

divander skrev:
Jag körde ett tag med en sån där väska för gsmask. De brukar finnas på Överskottsbolaget. Men den är nog lite för liten. Det går in ett hus och ett par gluggar. Men den är lätt att inreda så grejerna får det lite mysigt. Och det är ingen som vet att det är en fotoväska. Idag har jag den istället till fiskegrejer.:)

Jo, det skulle ju kunna vara något, bra lock och knäppning etc.. nackdelen är väl att de idag i civilsamhället närmast förknippas med palestinaschal och vad det nu står för.

Jag har en Domke F-2 som jag har haft i minst 20 år. Kvaliteten på arbete och material är mycket bra. Den känns lite trång idag, moderna kameror och objektiv är betydligt bulligare. Det var inga problem att få ner två Canon F-1 och 4-5 FD-objektiv, det går inte med EOS och EF-obj.

Annars vill jag slå ett slag för Billingham. De gör diskreta och bra väskor (också canvas).

steinick skrev:
Jag har en Domke F-2 som jag har haft i minst 20 år. Kvaliteten på arbete och material är mycket bra. Den känns lite trång idag, moderna kameror och objektiv är betydligt bulligare. Det var inga problem att få ner två Canon F-1 och 4-5 FD-objektiv, det går inte med EOS och EF-obj.

Annars vill jag slå ett slag för Billingham. De gör diskreta och bra väskor (också canvas).

Tackar för kommentaren. Det låter på dig som att Domke skulle hålla måttet över tid!
I mitt fall är det alltså två manuella hus och en handfull lika manuella gluggar som skall ned i väskan....

Angående Billingham, känner du till någon återförsäljare i Sverige, helst i fjollträsk...

Tack på förhand

Johan Okker skrev:
Någon här som använt/använder Domkeväskor?
Jag har en F-4AF sedan ett par år. Ganska liten, en D100 med optik är svår att knöla ner, men på repotage är den ok att ha optik och annat i då jag ändå har kameran framme hela tiden. Jag funderar på den större modellen F-1X, Domke gör snygga och bra väskor.

Jag kör cokså Domke F-4AF. Den lastar med än mn tror. Jag får ner två st Eos 1v DP, tre gluggar (varav minst 2 L-zoomar), en blixt, blixtsändare, konverter, vinkelsökare, block. pennor och 20 rullar. Allt för ett reportge. Mer är dumt att släpa på. Men det går inte ner utan at stuva lite. Jag är särskilt glad för att locket är så tilltaget att man kan stuva på höjden i nöfall (70-200 plus konverter plus motljusskydd samt att man får plts med ett A5-reporterblock i bakre fickan.

Annars har jag en ryggsäck och en Expressenväska: Den senare är mer för ren transport av utrustning.

Domken är lagom diskret. Det är inte heller bra att bära för mycket utrustning - man blir trött och då blir man sämre som fotograf.

Jag använder mig själv av en Boblbee väska med objektiven i lösa objektivväskor (Lowe Pro) inuti. Bra om man vill kunna använda väskan till annat också.

Man har ju hårdplastskalet som skydd för utrustningen.

Den jag änvänder mig av heter Mentor och är tjockare än de övriga. I denna packar jag ner en Nikon D1 (ej med monterat objektiv) 80-200 2,8, 24-85 2,8 Sb-24 blixt. I den extra cylinderformatde väskan man kan sätta på (medföljer vid köp) kan man lägga i extra accar.

http://www.boblbee.com

Direktlänk till "Mentor"-modellen
http://www.boblbee.com/jsp/public/producteu/prod_hard_mentor.jsp

/Ola

Tack för många bra tips och länkar.
Har tittat på både Domkes och Billinghams sortiment och de Domkeväskor som nämnts. F2 kanske är för stor, F6 mera lagom och F3X kanske lite för liten...
Detta handlar ju trots allt om att den skall passa två manuella kameror, 5-6 manuella gluggar, blixt och lite annat smått och gott.

Helt enkelt??? handlar det det väl om att bege sig ut på apostlahästarna och jämföra Domke- respektive Billinghamväskorna (som YFO har) och se om de känns rätt helt enkelt.

Fler kommentarer och tips emottages tacksamt.

Nöjd - Domke !

Tja ba!
Det är inte så ofta jag ger mig ut i pryldebatten, men kan inte låta bli nu när mina favoritväskor blir omnämnda.
Jag har en Domke F-3X och en F-2:a.
Priset är något högt men hantverket och utseendet är värt priset.
Jag tillhör den kategorin som inte vill skylta med utrustning osv, så den svarta lite nötta looken matchar min egen.
allt gott!
Tom H

ANNONS
Götaplatsens Foto