Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Editerad/manipulerad eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Har på senare tid börjat experimentera med att medvetet ställa vitbalansen fel, för att uppnå olika effekter (färger). Men nu har jag börjat fundera på om det är att se som om bilden är manipulerad eller inte. För mig känns det som om det borde vara likvärdigt med att använda ett filter, som jag inte tycker är att editera/manipulera en bild.

Om jag skulle tanka upp en sån bild här, skulle jag kryssa i ja eller nej på om bilden är manipulerad? Vad tycker ni?

Här är en liten bild på vad jag menar.

/Magnus

Bilagor

• nature_26l.jpg
    nature_26l.jpg
    14.3 KB · Visningar: 192
Så länge som du inte gjort något annat än att ändra lite olika värden tycker jag inte att den räknas som manipulerad... :-?

Tack för svaret.

Jag har egentligen bara ställt fel vitbalansen på fel läge. Satte den på lysrör när det var dagsljus ute. I datorn har jag inte ändrat något alls.

Fler åsikter?

/Magnus

Det är inte manipulation att använda olika filmer..
En dagsljusdias får ju "fel vitbalans" inne..

När man lägger till motivdetaljer eller tar bort så går man över gränsen enbligt mig.. Men gränserna är ju ibland lite diffusa.

**

Å ANDra sidan så är ju allt som registreras på en sensor eller en filmruta en manipulation. Inget är äkta. Inget är ngn verklighet, osv.

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto