Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Nu kan man ju med lätthet göra egna albumböcker via nätet.

Frågan är vilka som ni här på fotosidan har testat - de två jag sett finns är fotolabo.net:s och colormailer:s program som man laddar hem.

Vilka är bra, dåliga, och isf varför?
 

JalleS

Aktiv medlem
Det här var ju intressant. Jag hade börjat med en Fotolabobok, men det fanns ju så många alternativ.

--jalle
 

Staffan_T

Aktiv medlem
niklasl skrev:
http://www.gordinegenbok.se/? http://www.lulu.com/? Ingen personlig erfarenhet av någon av dem.
Jag har gjort ett par fotokalendrar hos http://www.lulu.com/. Den ena blev bra men den andra drabbades av ett färgstick och jag såg i deras diskussionsforum att det var några andra som också hade råkat ut för färgstick. Sammantaget var resultatet dock så pass bra att jag tänker testa att göra en bok hos dem (om jag inte dessförinnan hittar något annat ställe som verkar ännu mer lovande).

En fördel är att man kan ladda upp sitt alster i PDF-format (de har mallar i några olika format) så man har full kontroll över layout mm och dessutom betyder det att man inte behöver hämta hem något speciellt klientprogram (en klar fördel för oss som inte använder MS Windows). Lulu erbjuder också en del tjänster om man vill sälja böcker (dock inte anpassade för den svenska marknaden). En nackdel är att leveranstiden från USA blir längre än om man anlitar ett företag på närmare håll.

Jag har också påbörjat en bok hos http://www.gordinegenbok.se/ men kände mig rätt låst av deras mallar och det känns som om deras sätt att jobba är ganska omständligt om man t ex vill pröva några olika layouter. När jag tittade på det i våras fanns det en hel del brister i deras gränssnitt (webbprogrammeringen) men det är möjligt att de har hunnit förbättra detta nu. Deras tjänst var ganska nystartad när jag tittade på den.

Jag vill alltså inte direkt avråda från Gör Din Egen Bok (speciellt med tanke på att jag inte har sett det tryckta resultatet), men själv lutar jag som sagt mer åt Luluhållet.

/Staffan
 

niklasl

Aktiv medlem
Ett par till som jag sett på en (amerikansk) sändlista:
Shutterfly och SharedInk. Tyvärr är de ju lokaliserade utrikes och även om frakten kan bli likartad så tillkommer antagligen tull och moms. Om kvaliteten och helhetintrycket är bra kan det kanske vara värt. Har även en webbsajt i Japan, men den är på japanska liksom klientprogrammet... Jo, någon har även nämnt Apple iPhoto men hur man hittar till dem vet jag inte. Dyrt anses det också vara.
 

JalleS

Aktiv medlem
Nu har jag försökt göra en fotobok med fotolabos program. Att skapa boken går väl bra, men att beställa...

Jag har försökt från jobbet, jag har försökt hemma, jag har slagit av min brandvägg, men programmet säger bara att det "kan inte etablera kontakt med Fotolabos ftp-server, har du kontakt med internet?"

Jo, jag har kontakt med internet, men tänker inte tjafsa mera utan provar istället någon av de andra alternativen som räknas upp här.

--jalle
 

elohim

Aktiv medlem
JalleS skrev:
Nu har jag försökt göra en fotobok med fotolabos program. Att skapa boken går väl bra, men att beställa...

Jag har försökt från jobbet, jag har försökt hemma, jag har slagit av min brandvägg, men programmet säger bara att det "kan inte etablera kontakt med Fotolabos ftp-server, har du kontakt med internet?"

Jo, jag har kontakt med internet, men tänker inte tjafsa mera utan provar istället någon av de andra alternativen som räknas upp här.

--jalle
Det problemet hade jag förut med. Testa ändra inställningarna för programmet - mitt prg fick för sig att ställa in en proxy som inte fanns. efter ändring av detta blev det bra.

Fick även för mig att fotolabos bok-prg var det bästa med mest flexibilitet. Har dock inte sett den färdiga boken än.
 

JalleS

Aktiv medlem
Tack för tipsen, men det finns ingen sådan inställning i Fotolabos programvara.

Fotobok.com kändes jobbigt med tyskspråkig programvara.

En aning frustrerande eftersom jag har allting klart, det ska bara skickas in. Dessvärre så verkar inte kundtjänsten ha några bra svar heller...

Hmm.. Jag undrar om ftp.fotolabo.ch är adressen till fotolabos ftpserver?

--jalle
 
Senast ändrad:

JalleS

Aktiv medlem
Fel på programmet. Efter tre frågor till kundtjänst där de två första började sitt svar med "Bäste kund!" och tyckte att jag skulle kolla min brandvägg så fick jag till sist svar från en kille som började med "Hej!" och löste problemet.

Det var givetvis fel på programmet. En ny nerladdning från fotolabos sida så att jag fick en ny version (6.0.2) gjorde att allting fungerade.

Men jag var mycket nära att skippa allting bara pga kundtjänsten.

--jalle
 

Graylingman

Aktiv medlem
Javisst! Välj mallen helsida eller vad den nu heter, designa din egen sida i t ex PS och ladda upp hela sidan som en enda bild. Funkade bra!
//A
 

JalleS

Aktiv medlem
Har beställt från fotolabo och väntar nu på resultatet. Jag såg igår att FotoQuick också har tjänsten. Det verkade bra men de hade bara så tjocka böcker...:)

--jalle
 

4080

Aktiv medlem
Jag har använt Gör din egen bok med bra resultat. Inget problem med att göra helt egen layout eftersom man kan göra varje sida helt utfallande m.a.o designa den som man vill i tex PS. Resultatet överträffade mina förväntningar
 
ANNONS