Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En bra ringblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas F.

Medlem
Hej!

Jag funderar på att skaffa en ringblixt att använda till porträttbilder.

Har tittat på sunpak r8 och r12 men de verkar vara overkill eftersom jag varken har TTL eller autofokus på kameran. Dessutom kör jag mellanformat så filterdiametern får inte vara allt för liten. Helst vill jag ha nåt enkelt och billigt som jag kan kontrollera manuellt.

Tack!

Du kan inte hitta en begagnad större proffsringblixt för studiobruk? Eller måste den vara liten och portabel? De små blixtarna verkar ha taskig effekt.

Jag har också för mig att Calle Slättengren?? har skrivit en artikel här på FS om studioblixtar etc..

Faktum är att Sunpak DX12R antagligen är det enda alternativet (om du inte går på studioblixtar - vilket kanske blir "overkill" ?)

Det är den enda ringblixten som har tillräckligt stor ring för mellanformatsobjektiv - och med tanke på att det följer med anpassningsringar för hasselblad mfl så misstänker jag att det är just mellanformats kameror den är riktad till (även om den passar på småbildkameror)

Jag har en, och jag använder den manuellt (utan TTL) - man behöver dock en manuell "fot" (eller sko kanske det heter) med en liten lös synckabel till.

Det finns inställningslampor på den (ganska ovanligt på "icke proffs blixtar")

Visst - effekten är ju inte mycket att skryta med :) men det kan räcka till närgångna porträtt.

Tittade på specifikationen för 12:an och de uppger ett ledtal på 40 (iso 100), vilket var förvånansvärt högt för en "liten" ringlixt.
Nikons lilla SB-29 har ju t ex ledtal 11, men den är ju å andra sidan en makroblixt...

en anslutande fråga?

Vilka fördelar ger en ringblixt jämfört med en vanlig? Jämnare belysning? Aledningen till att jag frågar är att jag trodde ringblixtar bara användes till macro.

Det verkar (som sagt) att Calle har sysslat en del med det.

Jag gjorde en sökning på "ringblixt" bland bilderna här på sidan och hittade bla följande:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=2028

Det blir ett väldigt utjämnat ljus som kan vara väldigt snyggt för vissa bilder - men om man inte passar sig så kan man få rikigt "läskiga" skuggor :)

Här är en länk till Calles artikel om blixtar:

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1500

Där finns bla en bild på en sunpak DX12R respektive en studioringblixt.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto