Annons

En flicka vid namn Siri

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag är väldigt nöjd med bilden men jag är inte alls nöjd med bakgrunden. en tråkig dörr och en tråkig tapet.
Gör något fantastiskt av denna bilden så jag kan förstora och rama in den.
Ni får gärna skära bort barnstolen till höger i bilden också.

Och som jag alltid efterfrågar. Skriv kortfattat hur ni gått tillväga så man kan lära sig nånting samtidigt.

Tack på förhand !

http://www.pbase.com/image/22980501/original


Har ni inget annat för er så får ni gärna fixa till denna bilden också =) Ungefär samma redigering önskas. Nämligen bakgrunden.

http://www.pbase.com/image/22483170/original
 
Senast ändrad:

adrianulander

Aktiv medlem
Hoppas att jag inte låter elak nu, men varför tar du bilder där du vill bli av med bakgrunden?

Om du i framtiden låter dina modeller stå framför en bakgrund du tycker om eller en helt neutral bakgrund så slipper du ju det här problemet! =)

Ett litet tips är att inte låta dem stå precis mot en dörr eller någan annan uppseendeväckande bakgrund. Det är svårt att inte låta bakgrunden ta för mycket uppmärksamhet då.

Mvh. Adrian
 

mipert

Aktiv medlem
Jag gjorde en liten förändring för att efterlikna en studiotagning.

Ingen retusch eller så. Annars hade jag fixat till lite hår och rynkor på kläder.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Lionheart

Aktiv medlem
Oj, vad fantastiskt. blev nästan lite rörd.
Tack så himla mycket. Gillade era bidrag enormt mycket. Man lär sig massor på att se era konstverk växa fram ur en helt "vanlig" bild.

Håller på att gå igenom Total Training for Photoshop 7 och där lär man sig en hel del.

Finns era bidrag i större format, Pertmann och Arleklint? Om ni inte har någon online-plats så kanske ni kan skicka dom via mail.

Tack än en gång! Fler förslag välkomnas speciellt på min sambo men även fler på lilla Siri.
 

mipert

Aktiv medlem
Jag kan skriva en liten beskrivning hur jag gjorde mitt exempel.
Men inte just nu. Är lite kluven i hövvet.


Jag tycker du skall göra slutbilden själv om du vill lära dig bildredigering.
 

Lionheart

Aktiv medlem
mipert skrev:
Jag kan skriva en liten beskrivning hur jag gjorde mitt exempel.
Men inte just nu. Är lite kluven i hövvet.


Jag tycker du skall göra slutbilden själv om du vill lära dig bildredigering.
Instämmer verkligen, håller på med en annan bild nu och försöker få det att se likadant ut som era bilder men skicka gärna en kort beskrivning när du är klar i bollen =)

Tack!
 

mipert

Aktiv medlem
Så här gjorde jag min studiovariant. Observera att det finns flera sätt att göra samma sak på och vissa moment skulle jag gjort lite annorlunda om det varit ett ”riktigt” retuschjobb.
Jag förutsätter vissa förkunskaper i [engelska] Pshp.


Beskär bilden.

Välj nytt dokument.
För att få samma storlek på det nya dokumentet (som skall bli bakgrunden) gå upp via window\documents och välj originalbilden. Gör detta med dialogrutan för nytt dokument aktivt så får det nya dokumentet samma storlek som originalbilden.

Välj filter\render\clouds för att få en sådan där traditionell studiobakgrund.

Nu jobbar jag med skuggningsverktyget (Kortkommando O) inställt på medeltoner och 40% opacitet för att mörka ned kanterna på bakgrunden. Då koncentreras blicken mot centrum av bilden.
Tryck Ctrl U för att kunna styra vilken färgton bakgrunden skall ha med Hue.

Evetuellt lägger jag på lite filter\noise för att efterlikna originalets kornstruktur.

Sedan tar jag flyttaverktyget (jag brukar hålla ned Ctrl för då aktiveras flyttaverktyget utan att jag faktiskt behöver byta verktyg), håll inne shift och dra originalbilden över till det nya dokumentet (bakgrunden).
Att kopiera och klistra in belastar RAMminnet eftersom urklipsminnet fylls med det du kopierar. Dra och släpp är mer arbetseffektivt.

Stäng originalbilden. Då frigör du RAM.

Skapa en lagermask (se bild) och måla med en pensel av lämplig storlek (liten) och svart färg. Jag brukar ha en hårdhet av runt 80% på penseln.

Måla längs kanten av kroppen så att du får en snygg friläggning mot bakgrunden. Målar du in på kroppen byter du till vit färg och målar tillbaka de pixlar som försvann.
Jag byter ofta pensel mellan riktigt små med hård kant och lite större med 80% kant.

Måla, måla och zooma in och ut för att kontrollera kvaliteten.
Jag använder Wacom ritplatta förresten.

När bakgrunden ser ut bra mot kroppen kan du välja större pensel och måla bort resten så bakgrunden kommer fram.

Håret kan vara lurigt, i denna bild är det lätt men det finns knep (och specialprogram) för att frilägga hår.


Välj kurvor eller nivåer (levels) för att ge bilden rätt kontrast och färgton.

Slå ihop lager/flatten image.

Lägg på skärpa. jag har för mig jag valde
150%
radie 0,5
tröskel 3
(?)

Det var allt tror jag. Känns som jag inte missat något...

GO, GO, GO...
 

Bilagor

Senast ändrad:

mipert

Aktiv medlem
mipert skrev:
...Känns som jag inte missat något...
Vilket jag naturligtvis gjorde.

Originalbilden skall skärpas innan du drar över den till bakgrunden. Att frilägga bilden görs bäst efter skärpning, annars kan det dyka upp små missar från friläggningen som bara syns efter skärpning.

Nu skall jag ta en kopp te, pussa mina små änglar och gå och lägga mig.
 

kaw

Aktiv medlem
Tyvärr blir ju rakt-på-blixljuset tydligare när man fixar till bilden. Ingen som kan trolla bort det? Om originalbilden varit mörk och trist (utan blixt) - hade slutresultatet då kunnat bli bättre?
 

Lionheart

Aktiv medlem
Den beskrivningen kallar jag duga. Precis vad en amatör behöver =)

Jag försökte mig på allt det där men kom fram till ett helt annat resultat när jag lekte runt.
hehe.

Fråga mig inte hur det gick till men det blev väl ändå ganska bra hoppas jag. =)
 

Bilagor

ANNONS