Annons

Eos 350D för pressfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Jag håller på och sparar ihopp till en DSLR och funderar på att lägga pengarna på en eos 350D, jag vill ha en bra kamera för bland annat pressfoto, men som även går bra till annat.

Någon som har erfarenhet av denna modell i samband med press foto? eller har ni eventuellt några andra tipps? Är ganska inne på Canon men andra tipps är ju även välkommna.

Vill för övrig ha en kamera man kan växa med.

MvH

Frågan har vi tagit upp tidigare.
Men för att ändå svara - ja, den duger utmärkt till nästan alla pressjobb, utom sport.

Det är ju inte den stabilaste kameran ...
Jag fick bättre intryck av Nikon D70 i kvalitets-feeling.

själv kör jag Eos20D, och den fungerar bra till det mesta.

Nog fungerar en 350D, men som sagt var den tål nog inte smällar lika bra som en D70 eller 20D

har tittat lite på eos d20 också, känner dock inte att min ekonomi kommer klara det, och då köper jag hellte ett bättre objektiv till den också, och canon pga att jag känner ingen som använder nikon, canon däremot känner jag några stycken så man kan låna objektiv vid behov.

Eller är der smartare att spara längre och satsa på en d20 på en gång?
Jag är en mycket velig person som har svårt att bestämma mig innan jag slår till, ibland bra, ibland dåligt, men det gör det svårt att bestämma sig.

Jimmie,

Innan man lägger ut massor med pengar och bestämmer sig, så föreslår jag att du själv knallar in i en fotobutik och känner på dom 2. Känn gärna på en 350D med batterigrepp.

Det är 2 oerhört bra och kompetenta kameror som förtjänar att tittas och klämmas på innan man bestämmer sig. 350D är (nu får väl alla Nikon-D70-ägare ett frispel :p), en så mycket bättre kamera än ovan nämda, med ett näst intill obefintligt korn vid 800-ASA. Högre upplösning också.

jo det är klart, det är därför jag vill ta reda på så mycket information som möjligt innan jag bestämmer mig. batterigrepp är något jag ska ha, därför känns det inte som d70 ligger så nära till hands.

Problemet med där jag bor (upplands väsby) är att våran lilla fotobutik inte har speciellt mycket, om det inte finns någon affär här som jag inte känner till. och på onoff, siba och så vidare tycker jag det brukar vara så svårt att få bra hjälp.

nackdelen med d20 för mig är priset, ungdom utan jobb, då är det körigt. Även det att det är min första DSLR gör att jag inte riktigt vill lägga ut alldeles för mycket på kameran då jag inte kan tekniken.

Ja, Eos 350D räcker utmärkt till pressfoto. Den fungerar också utmärkt för sportfoto även om 20D är ännu bättre till det med sin högre bildfrekvens.

Det finns inget hos 350D som gör den olämplig för pressfoto.

Det viktigaste är vilka objektiv du har, inte om du har 350D eller 20D. Sigmas 18-50/2,8 är perfekt för pressfoto med sin ljusstyrka och lagoma zoomomfång. En Sigma 70-200/2,8 är sedan ett bra komplement.

Magnus, pressfotograf på Sändaren.

Är själv ungdom utan jobb och specielt mycket pengar.. Man får kämpa sig fram, har dock fått hjälp att skrapa ihop dom 7000kr jag behövde betala för min 350D.

Är ävernöjd.

Egentligen kan man säga att alla kameror funkar för allt foto. Kraven ligger mer på oss än på våra kameror. Det handlar om att lära känna kameran och utnyttja/bemästra den.

precis.

Jag brukar säga: - Så länge det är du själv som begränsar dina bilder och inte kameran, byt inte upp dig!

jo, den mängden pengar är mycket att sammla ihopp när man inte tjänar några pengar, och att försöka sig på fotouppdrag nu, pga av den kameran jag har nu.

som det känns nu så får det nog bli en 350d, då den känns ganska allround, och 3bilder i sekunden kommer jag klara mig på.

och för tillfället känns det som kameran begränsar mig=(

Söderhamns-fotograf skrev:
Du kan ju köpa en Nikon D70 och köpa en fattning till canon så du kan ha sådana objektiv om du behöver låna av en polare.

Det är smidigare tvärt om eftersom Canonhusen har kortare avstånd mellan bajonett och sensor. Därför får du plats med adaptern utan att förlora fokus på oändligt.

Men man förlorar ändå autofokus och det mesta av automatiken samt nedbländad mätning. Men går gör det till nöds.

Tror det är viktigare att veta hur man får pressfotouppdrag än vilken kamera man har för det. Jag tror att det oftare är lättare att samla ihop till en eos 1Ds mkII + optik genom sin veckopeng, än att tjäna pengar på pressfoto...

problemet är att jag är för gammal för att få veckopeng:p annars hade det ju vart smidigt.

Största anledningen till att jag skulle vilja kunna jobba med ppressfoto är inte för att tjäna pengar, utan för att den formen av fotografering intresserar mig mer än studio foto.

Det är lite synd att du bor i Stockholm eftersom det är mycket svårare här att komma in i branchen. På mindre orter kan man ofta få vara med i tidningens ungdomsredaktion. Men kolla om du kan få plåta för gratistidningar eller andra udda tidningar.

ja det har jag förstått, men så är det väll med allt? I en större stad syns konkuransen mer än i en mindre, jag bor visserligen lite utanför, men det ser svårt ut här med, och det blir inte lättare eftersom man inte blir så seriöst tagen när man bara har en Konica minolta Dimage z10:(

Ni kan inte komma med några tipps om man ska söka till någon mindre tidning?

MvH

Börja med att plåta gratis för elevtidningar, kårtidningar, föreningstidningar med mera där du få utrymme och lär dig bli bättre. Sikta inte för högt i början.

Jag har aldrig varit med om att en kund frågat om vad jag har för utrustning annat än om jag kör digitalt. Det är bara ens bilder som kunderna går på.

Det kanske inte beror så mycket på just kameran, men då den bara har 3.2mpx så räcker den inte långt? antar jag.

Vet att press kameror inte behöver ha högsta upplösning, men dimage z10 har inte speciellt hög hastighet heller.

jag börjar mer än gärna från botten, annat har jag inte förväntat mig då jag inte är utbildad inom foto. Det gäller ju bara att hitta undomstidningar, kårtidningar m.m. jag känner inte till några här där jag bor tyvärr.

tar gärna emot alla tips ni har.

ANNONS
Götaplatsens Foto